– En anleggsmaskinmekaniker er en som reiser rundt for å reparere store maskiner, eller gjør det inne på et verksted. Det kan være alt fra gravemaskin, hjullaster, kompaktmaskiner, valser, dumpere, veihøvler og asfaltutleggere, sier Espen Skarpnord, som er anleggsmaskinmekaniker hos Volvo Maskin.
Han forklarer at dette er et yrke for handy og flinke folk som liker å skru på store maskiner.
– For å bli en anleggsmaskinmekaniker bør du være flink til å skru. Du bør også være litt kreativ.
Espen har jobbet i Volvo i 14 år. Da han først startet kunne han klare seg med en liten verktøykasse. Men i dag må han ogå ha med seg en datamaskin.
– Det er veldig viktig å utvikle seg, ettersom maskinene blir mer og mer kompliserte med data og elektronikk. Du blir aldri utlært i dette yrket.
For å bli en anleggsmaskinmekaniker kan man velge Teknologi- og industrifag (TIF) på vg1 på videregående skole. Da er det tre års skolegang, før man starter som lærling. Det er stor etterspørsel etter denne kompetansen, og Espen mener at du nesten er sikret jobb hvis du går denne linja.
– Vi holder Norge og industrien i gang, og vi er på alt fra gjenvinningsplasser til pukkverk til feiemaskiner i Oslos gater. Vi er i skogen, ved vindmølleparker, i tunneler og overalt der det trengs en maskin.
– Du bør bli anleggsmaskinmekaniker, for det er et veldig tøft yrke og du lærer å fikse ting, avslutter Espen Skarpnord.