(KarriereStart.no):

 

Maja Skogstad (30) jobber som frilans skuespiller, instruktør og casting agent. Helt siden Maja var liten har hun vært interessert i teater.

 

– Å være skuespiller har alltid vært noe jeg følte at jeg mestret. Det er spennende å uttrykke seg med kroppen, stemmen og følelsene, og bli kjent med ulike sider av det å være menneske.

 

Maja jobber med film, TV og teater. Hun har base i Oslo og Tromsø, og har jobbet som skuespiller i cirka tre år. Som film- og TV-skuespiller har hun jobbet for oppdragsgivere som NRK, Nordisk Film og andre TV- og filmproduksjonsselskap. Hun jobber også med sceneteater, og har blant annet gjort forestillinger ved Grusomhetens Teater. Hun er også hjemme hvert år og gjør juleteater på det lokale kulturhuset.

 

I tillegg jobber Maja som teaterinstruktør og holder workshops. Hun har holdt workshop for ulike kulturskoler, for dramastudentene ved Høgskolen i Volda, og for grupper som skal sette opp ulike teaterstykker.

 

Har studert drama og teater i Norge og England

Maja har alltid vært interessert i teater og friluftsliv. Da hun skulle bestemme seg for hva hun skulle studere, stod valget mellom disse to retningene. Hun valgte da å begynne å studere teater og drama i ved Høgskulen i Volda, med målet å ha dette som jobb senere. Samtidig har hun beholdt friluftsliv som hobby.


 

– Jeg har ikke alltid visst at jeg skulle bli skuespiller. Jeg tok dette valget da jeg skulle bestemme meg for hva jeg skulle studere, forteller Maja.

 

Maja har nå studert teater og drama ved Høgskulen i Volda, Theater Performance ved University College Falmouth, og har en mastergrad i drama og teaterkommunikasjon fra Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet). Hun startet med et årsstudium i teater og drama i Volda.

 

– Volda var i utgangspunktet en start for å se hva jeg ville. Jeg ville teste ut om dette var en retning jeg ville gå, forteller Maja.

 

I Volda tok Maja flere utøvende fag, og fag i teaterpedagogikk, der hun jobbet med barn og unge. Her fikk hun også en introduksjon i teaterhistorie, de ulike veiene du kan ta innen teater, og kjennskap til viktige personer fra teaterhistorien.


 

LES OGSÅ: Kunstterapaut hjelper mennesker gjennom bilder og uttrykk

 

Søkte seg videre til England

Da Maja hadde tatt valget om at det var skuespiller hun ville bli, begynte hun på en bachelorgrad i teater og drama ved Høgskulen i Volda. Etter to år søkte hun seg videre til University College Falmouth i England.

 

– Jeg ville til University College Falmouth fordi de var kjent for en «devising metode» og jobbet mer frempå. Med denne metoden jobber man som en gruppe, et kollektivt samarbeid hvor man ikke nødvendigvis arbeider med utgangspunkt i et manus. Slik forsøker man å bryte ned teaterhierarkiet, forteller Maja.

 

Å studere i England var også en mulighet for å lære seg det engelske språket ordentlig, noe Maja tenkte kunne komme godt med senere i skuespillerkarrieren.

 

De fleste skuespillerutdanninger har opptaksprøve for å komme inn, og opptakskravene kan variere mellom de ulike studiestedene. For å komme inn på University College Falmouth måtte Maja sende inn videoer av ulike uttrykk.

 

Var det vanskelig å komme inn?

 

– Det er vanskelig å si, siden jeg kom inn, men jeg måtte ikke gjennom flere runder med intervjuer eller opptaksprøver, forteller Maja.

 

LES OGSÅ: Alternative friår – Malte bilder for kost og losji

 

Skapte forestillingen «Å være Nord»

Maja har en mastergrad i drama og teaterkommunikasjon fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Som sitt masterprosjekt lagde hun teaterforestillingen «Å være Nord», som handler om forfatteren og maleren Christiane Ritter som overvintret på Svalbard vinteren 1934/1935. Maja er opptatt av naturen vi er en del av. Dette gjenspeiler seg i hennes prosjekter, og i forestillingen «Å være Nord» kombinerer Maja interessen for teater og naturen.

 

– Forestillingen handler om Christiane Ritter som overvintret på Svalbard i 1934. I stykket utforsker jeg historien med «økosofiske briller», gjennom økosofi eller dypøkologi, forteller Maja.



 

Maja hadde mye frihet til å planlegge og utforme masterprosjektet sitt slik hun ønsket det.

 

– Det var opp til meg å bestemme hvordan jeg ville legge opp prosjektet, forteller Maja.

 

Etter at hun fullførte mastergraden sin dro Maja på en miniturné med teaterstykket «Å være Nord», og spilte stykket på Festspillene i Nord-Norge, Polarmuseet, M/S Polstjerna og under Kulturnatta i Tromsø.


 

LES OGSÅ: Alternative friår – Sto på scener over hele verden

 

Ulike roller, produksjoner og prosjekter

Maja holder for tiden på med flere ulike prosjekter. Hun spiller blant annet karakteren Yvonne i TV-serien TWIN, som kommer på NRK høsten 2019.

 

– I TV-serien TWIN spiller jeg en dame som heter Yvonne. Hun er en dame som har mye overskudd. Hun trener mye og går ofte i løpetights. Mange synes kanskje at hun er litt irriterende, fordi hun er så glad og sprek hele tiden, forteller Maja.

 

– Det var spennende å få en rolle i en TV-serie, men også skummelt fordi man ikke helt vet hvordan det ser ut før det er ferdig. Det er en annen prosess enn sceneteater. I det sceniske arbeidet har man ofte en større forståelse av et ensamble og en prøveperiode fram mot premiere.

 

Maja spiller også en rolle i et prosjekt som handler om den mørke siden av mennesket, om å skade seg selv og andre, og som utforsker menneskets dype psykologi. Hun er i tillegg med i talentprogrammet UREDD, som drives av Rad-Art og Talent Norge, med regissør Nina Wester som mentor.

 

Maja arbeider også med egne prosjekter, og er i gang med utviklingen av teaterstykket «Fra Havet». Hun er nå i ferd med å søke midler til prosjektet.

 

– Jeg har et fullt kunstnerisk team, men vi mangler fortsatt pengene til å gjennomføre prosjektet, forteller Maja.

 

– Jeg jobber også med flere prosjekter som kanskje vil bli til noe i fremtiden, men jeg prøver å glemme disse frem til de faktisk blir noe av.

 

LES OGSÅ:  Maiken studerer arkitektur i Australia

 

Forskjellige måter å få roller

Maja går frem på forskjellige måter for å få ulike roller, avhengig av hva slags rolle og produksjon det er. For roller for film og TV blir hun kontaktet av castingbyråer, og invitert til å delta på prøvespillinger.

 

– Her er det regissøren og produsenten som bestemmer hvem de vil ha, eller hvem som passer til å spille de ulike rollene. Det blir mye nei, men av og til får man ja også!

 

Bekjentskaper, hvem du kjenner fra før og/eller har jobbet med tidligere, er viktig for å få ulike roller, og det er sjeldent at roller utlyses gjennom stillingsannonser.

 

– Det er viktig at noen ser deg i noe eller at du har jobbet med noen tidligere, for eksempel på en workshop, forteller Maja.

 

LES OGSÅ: Stian er illustratør, scenograf og grafisk designer

 

Viktig å være tilstede i øyeblikket

Når Maja jobber med film og TV er det den indre monologen som er i fokus. Å jobbe med teater på en scene er mer fysisk. Det aller viktigste er å være tilstede, uavhengig av hva man gjør eller om det er for TV, film eller scene, forteller Maja.

 

– Det viktigste er tilstedeværelse, å være tilstede i øyeblikket.

 

Maja har ingen favoritter blant prosjektene hun har jobbet med tidligere, og mener at det er viktig å finne det interessante ved alle prosjektene man gjør.

 

– Alt jeg har jobbet med tidligere er spennende på en eller annen måte.

 

Før hun tar kontakt med en potensiell arbeidsgiver undersøker Maja alltid hva slags produksjon det er snakk om.

 

– Jeg undersøker hvem som lager produksjonen, om det er et ordentlig produksjonsselskap, og hva man vil med produksjonen. Når det gjelder teater så er det fint å vite hvem man jobber med av regissører, i kompaniet, og hva slags teater og uttrykk det er.

 

Av alt du har gjort, hva er du er mest stolt av?

 

– Å tørre å jobbe frilans, sier Maja.

 

LES OGSÅ: Alternative friår – Håkon vil bli sirkusartist

 

Jobber som frilans skuespiller

Året etter at hun fullførte mastergraden sin jobbet Maja som dramaturg, regissør og instruktør på kulturskolen i Målselv. Etter et år ved kulturskolen fant hun ut at hun ville jobbe og utøve mer, og flyttet derfor tilbake til Oslo for å jobbe som frilans skuespiller.

 

– Jeg tenkte at det ville ordne seg på en eller annen måte. Jeg fikk først prøvefilming for en spillefilm, men fikk ikke rollen. Etter prøvefilmingen fikk jeg en e-post av kjæresten til en av produsentene, som jobbet i castingbyrå og trengte en medarbeider, forteller Maja.


 

Slik fikk Maja jobben som casting agent.



– Jeg hadde da tryggheten og en jobb, og kunne samtidig jobbe utøvende.

 

Som casting agent arrangerer Maja prøvespillinger og får spille mot andre skuespillere; alt fra barn som aldri har gjort noe før til gamle travere fra Nationaltheatret. Dette mener hun er fin trening for jobben som skuespiller.


 

LES OGSÅ: Johanna er gravejournalist


Ingen dager er like

For en frilans skuespiller er ingen dager like, og Maja får gjøre mange forskjellige ting.

 

– Fredag satt jeg og gjorde regnskap hele dagen. Noen dager er jeg på castingkontoret og har prøvefilminger. Andre dager skriver jeg søknader hele dagen, jobber med mitt eget prosjekt, eller er i møter. Noen dager reiser til Tromsø for talentprogrammet jeg er med i. Ingen dager er like, forteller Maja.

 

Maja skulle ønske at hun visste mer om regnskap og søknader før hun ble frilanser, men forteller at man ofte må lære nye ting etter hvert som utfordringer dukker opp.

 

– Jeg lærer noe nytt hver gang jeg skriver en søknad eller leverer selvangivelsen. Det er mye jobb som er administrativ og ikke kunstnerisk, men samtidig er det artig å være sin egen herre eller kvinne. Det hadde ikke vært like gøy om man visste alt fra før, mener Maja.

 

Har du noen tips til andre skuespillere som skal komme i gang og lykkes som frilansere?

 

– Ha tålmodighet og kos deg med det du gjør, uansett hva det er. Ha troen på at du skal lykkes, uten at du blir hoven eller ekkel, sier Maja.

 

LES OGSÅ: Drømmer om høye fjell og tøffe turer

 

Blir kjent med mange forskjellige mennesker

Det beste med å jobbe som skuespiller er alle menneskene du møter, forteller Maja.

 

– Som skuespiller får du møte og bli kjent med mange flotte mennesker, og jobbe med ulike personer i forskjellige miljøer. Du blir kjent med nye mennesker hver gang du gjør en ny jobb!

 

– Det gjelder å finne de menneskene som får det til å svinge i dialogen eller som får uttrykkene man jobber med til å fungere. Da kjenner man at: «Det her var kult! Dette vil jeg gjøre mer av!»

 

Ferdighetene, forkunnskapene eller egenskapene du trenger for å bli skuespiller kommer helt an på hvilken type skuespiller du ønsker å være og om du jobber med institusjonsteater, fysisk teater, som sykehusklovn, eller med å lage egne produksjoner. Det aller viktigste er å være hyggelig å jobbe sammen med, forteller Maja.

 

– Å være hyggelig å jobbe med er viktig, for du er avhengig av at folk vil jobbe med deg og å få gode anbefalinger. Alt blir vanskeligere om man er vanskelig!

 

Hvilke tips vil du gi til andre som også ønsker å bli skuespillere?

 

– Det er viktig å finne ut om man virkelig har lyst til å bli skuespiller, for det finnes flere skuespillere enn det finnes jobbmuligheter. Tenk på hvordan du vil jobbe, hva du vil jobbe med, og om du vil skape egne produksjoner. Husk også at du må jobbe mye for å få deg jobb! sier Maja.

 

– Det er også viktig å være ærlig i det du gjør. Finn ut om du har noe på en scene å gjøre, eller om du kun vil tilfredsstille ditt eget bekreftelsesbehov.

 

Hvis du ønsker å jobbe med TV eller film, så er kortfilmer og studentproduksjoner et fint sted å starte.

 

– Kortfilmer og studentproduksjoner er en fin måte å prøve seg som skuespiller, og kan være utgangspunktet for en showreel, der du viser frem det du kan, sier Maja.

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet