(KarriereStart.no):
– Jeg begynte å spille cello da jeg var liten. Så fikk jeg nyss om at man kan bygge instrumenter, og skjønte at det var noe for meg, forteller fiolinbygger Jacob von der Lippe.
Det førte til en femårig utdanning i Italia. Og da han var ferdig gjorde han ikke som de fleste av sine medstudenter, som gikk videre til å jobbe i opptil ti år for andre mestere innen faget. Som 26-åring startet Jacob for seg selv i et lite lokale i Thereses Gate i Oslo.
– Skolegangen er mer som en introduksjon for å beherske verktøyene. Du må ville det 120%, og være villig til å ofre mye de første årene.
Allerede etter to år hadde han bygget instrumenter for Truls Mørk og Arve Tellefsen. Da ble han oppfordret av andre musikere til å beholde roen. Selv om han hadde solgt til dem, var det fortsatt en lang vei å gå, mente de.
– Det var jo et godt råd, innrømmer Jacob.
SE VIDEO: Drømmejobben – Tuva Syvertsen er musiker
I serien Drømmejobben møter vi mennesker som har valgt en yrkesvei utenom det vanlige
De fleste av oss velger trygge og forutsigbare yrker. Enkelte tar tar derimot valg som ligger godt utenfor komfortsonen til de fleste og begir seg ut på yrkesveier hvor sjansen for å lykkes til å kunne leve av yrket er lav. Kunstnere, dansere, kreatører, gründere, musikere, forfattere, fiolinbyggere - yrker som de fleste karriererådgivere er raske til å fraråde.
For disse, ofte kreative og skapende menneskene er yrkeskallet sterkt. Her får du møte personer som har forkastet jobbtrygghet, økonomisk trygghet og andre fordeler med A4-livet og fulgt sitt kall til å gjøre det de virkelig ønsker og er gode på.
Vi får høre om deres bakgrunn, om hvordan de har taklet utfordringer underveis, erfaringer og tanker om veien videre.
Et fag å bli oppslukt av
20 år senere holder han fortsatt til i det lille lokalet i Thereses Gate. I sine mest intensive perioder har han hatt venteliste på opptil to år, mens det andre år har vært nede i null.
– Du må lære deg å leve med usikkerheten. Men det er da du blir kjent med deg selv og motivasjonen for å holde på. Du har noen få salg i året hvor du plutselig får masse penger på konto. Da må man holde litt i bremsene og tenke at det skal være lønnen de neste månedene.
Jacob bruker vanligvis mellom tre og fire måneder på å lage ett instrument. Fiolinen han holder på med nå er bygget på hans personlige modell, fordi han er ute etter en viss type klang. Med slike prosjekter er det fort å sette håndverket før alt annet. Men han er klar på at man må ha et liv utenom verkstedet også.
– Dette er et fag du lett kan bli oppslukt av. Jeg har familie og tre barn, så jeg kan ikke sitte her 12 timer i døgnet og bygge fioliner. Det er viktig å identifisere seg med arbeidet, men det finnes andre ting i livet.
LES OGSÅ: Drømmejobben: Eirik Thoresen er sceneoperatør
SE VIDEO: Drømmejobben – Lene Kilde er skulptør
På riktig hylle
Selv om det er mye jobb involvert i hvert av instrumentene, får han en dyp tilfredsstillelse av å gjøre alt fra å felle treet, til å bygge selve instrumentet. Og ikke minst er det noe med følelsen man får av å skape noe som vil eksistere mye lengre enn seg selv, kanskje så lenge som 200-300 år.
– Instrumentene jeg lager er mine visittkort, de sirkulerer i musikerkretser. En dag ender den på arbeidsbenken til en kollega i Paris eller New York. Jeg blir dømt på det de ser der og da, så du kan ikke tillate deg selv å ha en dårlig dag.
Den største gleden får han når han har bygget en fiolin for en musiker som har spilt på et dårlig instrument tidligere. Og som etter en uke sier «Dette har jeg øvd på i årevis, jeg trodde det var noe galt med meg». Det er slike små lysglimt i hverdagen som motiverer og gleder ham mest.
– Jeg føler jeg har havnet på riktig hylle. Så lenge jeg får drive med dette, føler jeg meg privilegert, avslutter han.