(KarriereStart.no):
Ikke send samme søknad til flere, forbered deg godt til jobbintervjuet og ikke ring med mindre det er noe du virkelig lurer på. Dette er noen av punktene hvor det er lett å gjøre en feil i jobbsøkingsprosessen.
Det er mye man må tenke på for å gjøre et godt inntrykk på en fremtidig arbeidsgiver, men det er ikke så mye som skal til for å unngå de verste fellene. Vi har snakket med en karriereekspert for å vite hvilke vanlige feil man må passe på å styre unna.
1. Du skreddersyr ikke søknaden
Henrik Øhrn er fagansvarlig i HR Norge, en medlemsorganisasjon for alle som jobber med HR - personal og ledelse. I dag er HR Norge landets største HR- og ledelsesfaglige nettverk, og organisasjonen består av 2500 medlemmer fra både privat og offentlig virksomhet. Øhrn har sett sin andel av sterke og svake jobbsøknader, og har hørt mange historier om underlige jobbsøkere.
– Når man driver med «massesøking», så er det viktig at man tilpasser søknad og CV til hver enkelt stilling. Vær også litt observant når det gjelder å finne ut hvilke søknader som «funker» og hvilke som ikke gjør det, og forsøk å lære litt mer om hvorfor noen setninger virker mens andre ikke gjør det, sier Øhrn.
SE VIDEO: - Norske jobbsøkere er for beskjedne
2. Du har ikke oversikt over bransjen
Han fremhever også viktigheten av å forberede seg godt og lese seg opp på bedriften før man skal på jobbintervju. Det gjelder å vite så mye som mulig om bedriften.
– Når du blir innkalt så bruk enhver anledning og kilde for å få mer informasjon om firmaet slik at du kan forberede deg best mulig. Gå gjennom nettsidene, søk på firmanavnet i registre, sjekk deres økonomisk tilstand, dann deg et inntrykk av hvem som er konkurrentene av firmaet og se hva disse skriver på sine nettsider. Sørg for å vite mest mulig om hva firmaet faktisk lever av og tenk igjennom på hvilken måte du med din bakgrunn og kompetanse kan tilføre noe eller lære noe av firmaet, poengterer Øhrn.
Klikk her for å bli kjent med din bransje
3. Du ringer uten et konkret formål
Når det gjelder om man skal ringe bedriften på forhånd er derimot Øhrn mer skeptisk. I utgangspunktet er tanken god, men fallhøyden er imidlertid stor.
– Vi hører råd om at jobbsøkere bør vise at de er motiverte og aktive slik at arbeidsgiveren husker dem når de skal velge intervjukandidater. Den grunnleggende ideen om å gjøre dette er veldig god, men ofte ender det etterlatte inntrykket hos arbeidsgiver med «hva i all verden var det?». Hvis du bestemmer deg for å ringe arbeidsgiver er det viktig å ha en klar idè om hva du skal spørre om. Ikke spør om noe som står i annonsen eller stillingsutlysningen. Gjør du det så sitter arbeidsgiveren igjen med inntrykket av at du ikke har lest annonsen, og det teller aldri positivt.
Noe annet som ikke teller positivt ifølge eksperten, er å "kaste bort tiden" til arbeidsgiveren.
– Dessuten kaster du bort tiden til arbeidsgiver og det liker de neppe. Ofte får vi fornuftige folk som spør om ordentlige ting, for eksempel hva som ligger bak utvalgte avsnitt i annonsen. Det er jo helt naturlig å lure på hva som menes når det står «noe reisevirksomhet må påregnes».
LES OGSÅ: Derfor er jobbsøknaden som den første daten
4. Du tabber deg ut i sosiale medier
Med de sosiale medienes inntog, er det mange feller man kan gå i som jobbsøker, men er man bevisst på hva de innebærer så er være ikke umulig å unngå. En ny sak i de siste årene er at jobbsøkere skriver om eller "disser" firmaer på Facebook eller i andre sosiale medier. Noen ganger kan det til og med virke som man ønsker å «straffe» firmaet for dårlig oppfølgning gjennom å skrive om det på nettet.
– Er du i jobbsøkerfasen så vil jeg råde deg til å ikke gjøre dette. De fleste som jobber med rekruttering både Googler og sjekker folk på ulike sosiale medier. Uansett om du har uttalt deg om en annen arbeidsgiver så gir dette ofte et signal til nye aktuelle arbeidsgivere om at du er en «sånn en» som sprer misnøye og dårlig stemning. Da hjelper det ikke å ha i søknaden at man er en «positiv og entusiastisk person», forklarer Henrik Øhrn.
LES OGSÅ: Ødelegger sosiale medier jobbmulighetene dine?
5. Du gjør deg ikke forstått
Det er lett å få ”skylapper” når man leser noe man har skrevet selv, og man kan lett bli svært ukritisk. Øhrn mener at man derfor kan få mye igjen for å alliere seg med andre før man sender fra seg CV og søknad.
– Et generelt råd om skriving av CV og søknad er å la noen andre lese dem. Be også en annen om å lese annonsen og uttale seg om mulig mismatch mellom søknad og annonse. Velg en person som kjenner deg, men som ikke er redd for å gi klar beskjed. Det vil alltid være forbedringspunkter i en søknad, og du må sørge for at disse bli oppdaget og korrigert. Ha derfor et åpent sinn og ta de endringene som trengs uten å komme i forsvarsposisjon.
Det lønner seg å bruke et lettfattelig språk, mener eksperten.
– Språk er en typisk ting mange har hang-up på, og man ønsker å skrive så «fint» og høytidelig som mulig. Det kan imidlertid være lurt å gjøre setningene så naturlige som mulig og bruke et «folkelig» språk. Selv om man er utdannet sosiolog, så bør man unngå å bruke for mange faguttrykk som mottakeren kanskje ikke forstår. Da kan man fort fremstå som tåkete og uklar, avslutter Øhrn.