(KarriereStart.no):

Bruken av «Big Data» i rekrutteringsprossessen er noe som blir stadig mer utbredt, og mange selskaper jobber for å gjøre teknologien til en naturlig del av talentjakten. Ekspertene mener teknologien gjør det mulig å innhente og benytte seg av ustrukturerte data – som blant annet hentes inn fra sosiale medier.


Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI mener at bruken av «Big Data» i rekrutteringssammenheng gjør det enda viktigere for studenter å bygge jobb-nettverk allerede i studietiden.


- Bildet du gir av deg selv på nettet får betydning fordi nye verktøy gjør at man kan "kna" dataene og få ut profiler på deg. Det kan gjøre deg aktuell for jobber, sier hun til dagensit.no.

Ikke nødvendigvis smart

Denne teknologien kan være med på å åpne dører for dem som blir pekt ut av Big Data-programmene, men de kan også stenge de samme dørene for potensielt gode kandidater som kanskje ikke har en feilfri «online identitet». Tilhengere av Big Data-teknologien mener denne metoden kan fjerne fordommer hos rekruttererne, for eksempel mot personer med navn som lyder utenlandske.


Det amerikanske oppstartsselskapet Evolv satset på bruk av Big Data i rekrutteringen. Ved å gjennomgå tre millioner opplysninger fra 30.000 kandidater fant de frem til hvilke trekk som kunne brukes til å finne personer som egnet seg til en bestemt stilling. De fant blant annet ut at personer som fyller ut nettsøknaden med en annen nettleser enn Internet Explorer gjør en bedre jobb, og blir 15 prosent lengre i stillingen. De konkluderte også med at de som var med i ett eller to sosiale nettverk skifter jobb sjeldnere enn dem som er med i fire nettverk, skriver Economist.com.


Jon Younger, partner i RBL Group er derimot skeptisk til hvor fornuftig det er å investere i en slik teknologi.


- Organisasjoner har allerede så mye proprietær data som de ikke bruker. Det er fristende å gå etter de skinnende nye teknologiene. Men før vi bruker flere millioner dollar – start med det som er nærmest hjemmet, sier han til DN.no.


Han mener Big Data kan brukes til å spore opp talentene i andre arenaer enn de tradisjonelle jobbmarkedene, men advarer mot å miste av syne dataene og innsikten man allerede har. Han påpeker også at man kan bruke sosiale medier strategisk, noe som forringer verdien av Big Data-informajonen.


- Jeg får ti eposter per dag fra kolleger jeg ikke kjenner godt, men som har anbefalt meg på Linkedin. Folk fant fort ut av at det var forventet at man gjengjelder slike anbefalinger. Og jeg får masse henvendelser på Facebook. Folk forstår at flere forbindelser er bedre enn færre, sier han til DN.no.

Big Data-tjenester

Dette er noen av tjenestene som bruker Big Data og sosiale medier for å tilby nye rekrutteringsmetoder:

  • Path.to og Bright: Disse selskapene forsøker å grave din «sosiale graf» og finne jobber for deg. Siden de foreløpig er i startfasen er ikke matchene veldig bra, men potensialet er stort. 
  • Identified.com: En ny spill-inspirert type jobbsøkersystem som gir jobbsøkere en score basert på sosiale forbindelser, erfaring og opplevd kompetanse. Selskapet håper arbeidsgivere vil kunne bruke denne scoren for å vurdere og rangere kandidater.
  • Recmnd.me: Et anbefalingsverktøy for jobbkandidater, der man kan få og motta anbefalinger gjennom sosiale nettverk. Ikke ulik anbefalingsfunksjonen på LinkedIn.
  • Bullhorn: Programvare for håndtering av søknader og jobbsøkere med data-analyser.
  • TalentBin: Gir rekrutterere et intelligent verktøy for å finne folk gjennom «sosiale grafer». En slags reversert versjon av Path.to ogBright.
  • EmployInsight: Samler data om kandidater, tilbyr vurderinger på nett og prøver å bygge opp en global database over ferdigheter.
  • ViewsOnYou: Lar deg gjøre en totalvurdering av deg selv som jobbkandidat og matcher deg mot andre kandidater og potensielle arbeidsgivere. 

Kilde: Forbes.com