(KarriereStart.no):

- Er det interessant å se bilder av grå PCer? spør HR-direktør og PR-ansvarlig i Hewlett-Packard Norge, Yvonne Fosser.

Hun står på podiet under årets =EGO? seminar, og viser salen en mosaikk av gamle, personlighetsløse reklamebilder for HPs PCer.

Og svaret er selvsagt nei.

Yvonne Fosser har som PR-ansvarlig for HP Norge økt deres medieeksponering med 200 prosent, doblet antall søkere, kommet opp på topp 10-listen for beste arbeidsplasser i Norge, og bedret tallet på bunnlinjen. Dette med et PR-budsjett på null kroner.

Fakta

=EGO? ble arrangert for andre år på rad av Studentunionen ved Campus Kristiania, som inkluderer Markedshøyskolen, Norges Kreative Fagskole, og Norges Helsehøyskole Campus Kristiania

Yvonne Fosser er HR-direktør og PR-ansvarlig for Hewlett-Packard Norge

Hun twitrer under navnet @YvonneFosser

HPs blogg heter "Garasjen - uten nerden stopper verden" og finnes på hp.no/garasjen

I stedet for dyre reklamekampanjer, har verktøyet vært sosiale medier. HP har blitt personlige, ettersom Fosser både i blogginnlegg og på twitter har lettet sløret for hva som foregår i hennes eget privatliv og på de ansattes sommerfest.

- Det skal ikke være en generell konto hvor du spytter ut tilbud. Det skal være personlig, sier Fosser om bedrifters blogger og twitterkontoer.

- Folk ønsker å se menneskene bak. Hva er det de holder på med? Hvordan feirer de? Hvordan ser administrerende direktør ut? sier Fosser, mens hun flipper igjennom bilder som HP har tweetet. Ett er av Administrerende Direktør på scooter, med en dame i kontorhabitt bakpå. Unektelig sjarmerende.


- Vi selger mye på grunn av den profileringen vi holder på med nå.

LES OGSÅ: Slik takler du støy på jobben

"Do what you say, and say what you do"

Men det handler ikke bare om å fortelle twitterbrukere hva bedriften driver med. Kommunikasjonen må være ærlig, og ikke skjule "bunden av isfjellet."

- Hvis vi hadde sagt, "det går så det suser, vi selger PCer som bare det!" så hadde vi blitt kledd av med en gang, sier Fosser, med henvisning til at markedet er preget av liten vekst.

- Du skal ikke være på sosiale medier hvis ikke du vet hva du vil si, hva du vil ha frem, råder Fosser.


I tillegg til å kommunisere personlighet for en stor bedrift de fleste i Norge har sett på som definisjonen av grå, ansiktsløshet, er Yvonne Fosser faktisk opptatt av at de ansatte skal ha det godt.

- Du skal tro at du kan forandre verden. Og du skal ta vare på folka, sier hun.


Fossers 6 tips til karriere og innflytelse:

- Vær synlig

- Levèr der du er

- Ta gjerne på større sko

- Ta initiativ, ikke vent

- Bygg nettverk

- Fortell om det du gjør

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger