(KarriereStart.no): 

Visste du at mye prat og støy i kontorlandskapet kan gjøre at dine kognitive evner blir opptil 66 prosent dårligere? Det viser eksperimenter gjennomført av psykologene Simon Banbury og Dianne C. Berry. 
 

I en artikkel på svenske Ingeniörkarriers nettsider fastslås det at det er svært energikrevende å skulle stenge lyd ute for å konsentrere seg. Litt mumling i bakgrunnen kan vi som regel takle, men prating er det verre med. Når vi klarer å oppfatte enkelte ord begynner nemlig hjernen å jobbe for å fylle ut hullene.

Høyt støynivå på arbeidsplassen kan faktisk gjøre folk syke, forteller lydekspert Julian Treasure til Ingeniörkarrier. Grunnen til dette er at støy blant annet fører til økt stressnivå. Men hva kan vi egentlig gjøre for å stenge ute den irriterende og slitsomme støyen? 

 

LES OGSÅ: Fredagskos øker motivasjonen på jobb  

 

1. Invester i hodetelefoner

Ifølge Treasure burde alle sjefer på arbeidsplasser med åpent kontorlandskap investere i noen gode hodetelefoner til sine ansatte. Lydeksperten anbefaler dessuten å ha lyder som fuglesang, sus, vind og bølgeskvulp som bakgrunnslyd i hodetelefonene. 
 

 

2. Ta deg en spasertur

I en artikkel på themuse.com råder karriereveileder Jennifer Winter deg til å gå en liten tur når støyen på kontoret blir for frustrerende. Ta en liten «time out» og beveg deg vekk fra støykilden. Du kan for eksempel gå og hente deg et glass vann på kjøkkenet eller stikke ut til kiosken for å kjøpe en rask matbit. Etter en liten pause vil du føle deg bedre og det vil bli lettere å blokkere ut bakgrunnsstøyen, mener Winter. 

 

3. Spre ordet om at du trenger arbeidsro

Har du en viktig deadline å forholde deg til, eller er nødt til å gjøre arbeid som krever fullt fokus, skal du ikke være redd for å la dine kolleger få vite om det, påpeker Winter. Start gjerne tidlig på dagen med å spre ordet om hvor mye du har å gjøre, men gjør det på en diskré måte. Winter råder deg til å stille spørsmål som: «Hei Ola, hvordan går det i regnskapsavdelingen? Dere har det sikkert kjempetravelt, min timeplan er i hvert fall helt fullpakket denne uken». Slike spørsmål får frem hvor opptatt du er, og minner samtidig dine kolleger på hvor mye de selv har å gjøre. 

Trikset er å fremstå som genuint interessert i dine kollegers situasjon. Da vil du lettere få sympati for ditt ønske om et lavere støynivå, og kanskje får du også noen allierte i kampen mot støyen.

 

 

4. Si ifra 

Dersom verken hodetelefoner, små spaserturer eller forebyggende tiltak fungerer, er tiden inne for å ta en liten prat med kollegene dine. Folk er ofte ikke klar over hvor høylytte de er, og setter derfor gjerne pris på å få en vennligsinnet påminnelse om dette. Gjør det med et smil og delta gjerne i samtalen en stund, dersom du har anledning til det. Vis at du bryr deg om hva de snakker om og spør deretter om de har mulighet til å fortsette samtalen inne på et møterom eller lignende, anbefaler Winter. Ved å vise at du respekterer diskusjonen deres, unngår du at kollegene dine får inntrykk av at du synes samtalen deres er uinteressant. 


Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger