(KarriereStart.no):

Mange av de som sitter ved kontorpulten i timevis hver dag, sliter med det som i USA kalles «Silicon Valley Syndrome». Det kommer av at kontorarbeidere har en mengde lidelser knyttet til langvarig sitting.


Professor James A. Levine ved den anerkjente Mayoklinikken i USA, som har forsket på stillesittinger i en årrekke. Han hevder at langvarig stillesitting gjør noe med prosessene i musklene, med blodsukkeret og insulinet i kroppen vår. Det medfører også en økt risiko for høyt blodtrykk, depresjon, og hjerte- og karsykdommer.


– Å trene to-tre ganger i uka opphever ikke det negative ved å sitte for lenge, sier han til NRK Puls.

LES OGSÅ: Disse yrkesgruppene er mest utsatt for psykiske lidelser


I starten av studien tenkte trodde de at de som trener og lever sunt ikke var utsatt for samme risiko som de mer inaktive. Men etter å ha sett data fra Australia og USA, mener de at det ikke bare er fysisk inaktivitet, men også selve sittingen som utgjør et helseproblem.


Professoren hevder at den vestlige delen av verden vil gå mot en helsekatastrofe dersom vi ikke kommer oss opp på beina og setter i gang strakstiltak.


Menneskekroppen var ferdig konstruert for to millioner år siden, da vi tilbrakte mesteparten av dagen på beina. Sitting var kun forbeholdt pauser mellom aktivitet. I dag er derimot sitting blitt hovedaktiviteten, mens vi trenger pauser fra sittingen for å strekke på beina.


Det er derimot små grep som skal til for å få en enorm helsegevinst, ifølge Levine. Dersom man har sittende arbeid anbefaler han hyppige pauser, gjerne hvert femtiende minutt. Det kan være korte strekk på beina, stående jobbing i perioder, eller velge en gåtur fremfor møterommet når man skal ha møter med kolleger. Om du skal gå mer drastisk til verks kan du skaffe deg en tredemølle på kontoret, slik at du kan gå og jobbe samtidig.


Professor Levine mener arbeidsplasser, skoler og politikere må legge til rette for bevegelse i hverdagen.


– Undersøkelser viser at folk presterer mer i arbeidet sitt, og at elever får bedre resultater, om det også er mer bevegelse i hverdagen. Om vi moderne mennesker ikke endrer sittemønsteret vårt raskt, er det vi ser i dag bare starten på et enormt helseproblem i fremtiden, sier Levine til NRK Puls.

Klikk her for å søke i tusenvis av ledige stillinger