(KarriereStart.no): 

I dagens digitale samfunn er det enkelt å være tilgjengelig for jobben uansett hvor du befinner deg og tid på døgnet. Høy arbeidsmoral er ikke en negativ ting, men dersom du aldri klarer å koble av vil du etter hvert bli overarbeidet og utbrent. 

Her er syv tips fra det amerikanske nettstedet businessinsider.com, til hvordan du kan hindre at dette skjer. 
 

 

1. Sett et fast sluttidspunkt for arbeidsdagen 

Inngå en pakt med deg selv om at du ikke skal jobbe etter et bestemt tidspunkt. Etter dette tidspunktet avslutter du dagens arbeidsøkt og drar hjem, også på dager der du føler at du kan jobbe til langt på kveld. 

 

2. Ta pauser 

Lær deg å ta pauser i løpet av arbeidsdagen. Ta deg en liten spasertur rundt i kontorlokalet, gå ut for å spise lunsj istedenfor å sitte ved pulten, eller ta turen til nærmeste kiosk for å kjøpe deg en kopp kaffe. Selv ti minutter med miljøforandring kan gjøre underverker. 


LES OGSÅ: Slik bruker du jobbpausene for å bli mer effektiv  

 

3. Endre tenkemåte 

Enkelte mener at det å jobbe lange dager demonstrerer høy arbeidsmoral, og at de som tar pauser, eller ikke er tilgjengelige på kvelder, i helger og ferier, er late og mindre dedikerte til jobben. Denne tenkemåten er både usunn og feilaktig. Unngå derfor å gi etter for disse tankene. 

 

4. Finn balansen mellom jobb og fritid 

Når jobben blir altoppslukende er sjansen stor for at det vil få negative konsekvenser både for din egen helse og dine personlige forhold. Dersom du verken finner tid til å ta vare på deg selv eller være sammen med venner og familie, er det på tide med en forandring. Søk profesjonell hjelp for å få råd om hvordan du kan balansere jobb og fritid bedre, dersom du trenger det. 


LES OGÅ: Seks tips som gir deg mer energi på jobben 

 

5. Ikke ta med jobben hjem 

Med mindre du har et yrke som krever at du er tilgjengelig etter arbeidstid, er det helt lov å skru av mobilen og logge deg ut av e-posten når du er ferdig på jobb. Gjør deg utilgjengelig for sjefer og kollegaer, og bruk heller fritiden på å være sammen med venner og familie. 
 

 

6. Mediter 

Et av de største problemene til en arbeidsnarkoman er at hjernen aldri slutter å jobbe. Hvis du sliter med å koble ut jobben, kan meditasjon være til hjelp. Sett av litt tid hver dag til å puste, slappe av og hvile tankene.

 

7. Sett fornuftige grenser 

Arbeidsnarkomane har også ofte problemer med å sette og opprettholde grenser. Lær deg derfor å lage arbeidsplaner, og ikke minst, å følge dem. Det er lov å legge inn noen sene kvelder og helgetimer i planen dersom det er nødvendig, men ikke jobb overtid kun fordi du ikke har møtt veggen enda.

Husk! Med nok søvn, hvile, pauser og tid til å pleie personlige forhold, blir du mer effektiv, og samtidig mye lykkeligere. 


Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger