(KarriereStart.no):

For mange innebærer de siste timene av arbeidsdagen et underskudd på både energi og fokuset man trenger for å gjøre en god jobb. De fleste er klar over at energinivået vårt avhenger av å spise sunt og bevege oss mer, og at stillesittende arbeidsdager og et usunt kosthold gjør at vi tåler fysiske og psykiske belastninger dårligere.


Om det er vanskelig å gjennomføre den perfekte balansen av trening og kosthold, er det i det minste noen små grep man kan ta før, under og etter arbeidsdagen som kan bedre situasjonen til et nivå der man ikke lader seg helt ut.


På den amerikanske karrierenettsiden CEO.com har de samlet noen tips om noen enkle vaner man kan endre for å bli litt piggere på jobb.

1. Mangel på karbohydrater

I disse lavkarbo-tider er det mange som starter dagen kun med cottage cheese eller egg. Men for noen mennesker kan det være ødeleggende. I følge en studie som ble publisert i «Journal of the American Dietic Association», følte personer som spiste lite karbohydrater seg trøttere og hadde mindre overskudd til trening enn de som fikk i seg mer karbohydrater. Forskere på Mayo-klinikken har fått liknende resultater i sine studier. Eksempler på gode karbohydrater til frokost kan være frukt, fullkornbrød, grønnsaker og fullkornmüsli.

2. Rot

Et rotete skrivebord eller kontor kan faktisk gjøre deg trøtt. En studie fra «Princeton University Neuroscience Institute» viser at rot kan føre til at hjernen blir overveldet og fører til at man får problemer med å fokusere på det man skal gjøre. Har du ikke tid til å rydde hele kontoret, eller ikke engang skrivebordet ditt? Om du trenger ekstra fokus, finn deg et hjørne som er fritt for rot, eller sett deg på en hyggelig kafe.

3. Vitaminvann

Vitamindrikker har blitt veldig populært den siste tiden, men problemet er at vitaminene i flasken kan «lure» kroppen din, spesielt når det kommer til B-vitamin og taurin/2-aminoetanesulfonsyre. Kroppen har nemlig problemer med å ta opp B-vitamin i denne formen. Vitamindrikken kan i stedet påvirke deg slik at du føler deg ør, overstimulert og trøtt.

4. Husk på synet

Om du sitter klistret foran datamaskinen for mange timer i strekk, kan det bli veldig belastende for øynene. Optikere slår fast at det å stirre på en skjerm over lengre perioder kan føre til trøtthet, hodepine og tåkete syn. For å hvile øynene og holde ut lengre, anbefaler de derfor å kikke bort fra skjermen i minst 20 sekunder hvert 20. minutt.

5. Mangel på antioksidanter

Får du i deg nok grønnsaker i løpet av dagen? Om du ikke inkluderer grønnsaker i kostholdet, risikerer du å få i deg for lite antioksidanter. De beskytter kroppen fra frie radikaler, som kan føre til alt fra trøtthet til kreft. Råvarer som spinat, røde druer og papaya har antioksidantene og næringsinnholdet som gir deg mye energi.

6. For hard trening

For de fleste av oss er det vel strengt tatt ikke for mye trening som er problemet. Trening i seg selv er viktig dersom man ønsker mer overskudd og energi. Men om du anstrenger deg altfor hardt, utsondrer kroppen altfor høye mengder kortisol. Restituering er krevende for kroppen, og kan senke energinivået ditt i flere dager. Leger anbefaler at man holder seg på et fornuftig nivå når man trener, og ikke presse seg hardere enn hva formen tilsier. På en skala fra 1 til 10, der 10 er maksimal anstrengelse, bør du som regel holde deg rundt 6 eller 7.