(KarriereStart.no):
Har du noen gang jobbet med en kollega som ikke likte jobben sin, og som ikke brydde seg om hvordan han eller hun presterte? Eller har du kanskje måttet forholde deg til en slik person når du selv har vært kunde? Den personen har neppe fått noen forfremmelse eller høyere lønn siden den gang.
Om du vil avansere i karrieren gjelder det å bli lagt merke til – og skille seg ut som en person som leverer og opptrer bedre enn det som er forventet. Nøkkelordet for å bli en slik person er å inneha en god arbeidsmoral. Men hva vil det egentlig si?
Karrierenettsiden Entrepreneur.com har listet syv faktorer som definerer en person med god arbeidsmoral. Hvor mange av disse kjenner du deg igjen i?
1. Profesjonalitet
Det å være profesjonell innebærer alt fra hvordan du kler deg og oppfører deg i jobbsammenheng, til hvordan du behandler menneskene rundt deg. Profesjonalitet er et såpass bredt begrep at det i bunn og grunn innbefatter alle elementene som utgjør god arbeidsmoral.
2. Respekt
Du klarer å opptre anstendig selv om du er under press. Uansett hvor nærme tidsfristen er, eller hvor mye det koker i topplokket, klarer du å forholde deg til de rundt deg med respekt og en diplomatisk tilnærming. Uansett om du serverer en kunde, møter en klient, eller samarbeider med en kollega, så gjør du ditt ytterste for å respektere deres meninger og innspill – særlig under pressende omstendigheter. Dette viser at du anerkjenner dem både som individer og som jobbforbindelser.
GJESTEBLOGG: Slik får du mer respekt på jobben
3. Pålitelighet
Folk kan stole på at du holder det du lover. Du stiller alltid både punktlig og forberedt til møter, og du leverer arbeidet ditt innen gitte tidsfrister og budsjettrammer. Du er kjent for å være pålitelig, fordi du over tid har vist til både kunder, kollegaer og sjefer at de kan stole på at du gjør alt du har lovet at du skal gjøre. I en arbeidssituasjon med mange uforutsigbare faktorer setter de pris på stabiliteten og forutsigbarheten du byr på.
4. Dedikasjon
Du gir deg ikke før arbeidet er utført – og godt utført. «Godt nok» er ikke godt nok for deg. Du sikter heller mot «eksemplarisk» i alt du foretar deg. Med øye for detaljer og fokus på nøyaktighet legger du gjerne i et par timer ekstra for at sluttproduktet skal bli så bra som mulig. Dedikasjonen du legger i arbeidet gjenspeiles i resultatene du leverer.
LES OGSÅ: Sov deg til bedre jobbprestasjoner
5. Målrettethet
Du lar ikke noe stoppe deg, og du omfavner utfordringer som en fjellklatrer som klatrer høyere og høyere – helt til toppen er nådd. Når du koker alle yrker ned til essensen, er det som regel én eller annen form for problemløsing det dreier seg om. Og du streber stadig etter å komme med bedre og mer innovative løsninger på problemene som jobben din byr på. Målrettet og fokusert beveger du deg stadig i riktig retning – samme hvor langt det er til toppen.
6. Ansvar
Du tar personlig ansvar for handlingene dine og resultatene du leverer. Du holder deg også for god for å komme med unnskyldninger når noe ikke går som planlagt. Du innrømmer dine feil og velger å se på det som erfaringer slik at du ikke gjør samme feilen igjen. Hvis du har lederansvar forventer du det samme av medarbeiderne dine, og støtter dem som tar ansvar fremfor å skylde på andre.
LES OGSÅ: 10 bud for å bli en verdifull ansatt
7. Ydmykhet
Du anerkjenner andres bidrag og deler gjerne hederen med andre når du oppnår gode resultater. Du viser takknemlighet overfor kollegaer som jobber hardt, og setter pris på lojale samarbeidspartnere. Du har sterk integritet, og er åpen for å lære av andre selv om du vanligvis er den som er læremesteren. Og, selv om du tar arbeidet seriøst, så har du evnen til å le av deg selv.