(KarriereStart.no):
De fleste har nok erget seg over en kollegas uvaner, arbeidsrutiner eller usympatiske personlighetstrekk. Men på grunn av konflitskyhet, eller ønske om å beholde freden på kontoret, velger vi ofte å brenne inne med kritikken fremfor å ta det opp med vedkommende. I mange tilfeller er det helt ok, men noen ganger er det best for alle parter om problemet tas opp der og da – før det vokser seg større enn det strengt tatt er. Og hvis begeret en dag plutselig renner over, har ordvalgene en tendens til å bli lite pedagogiske og nyanserte.
For å få noe konstruktivt ut av en konfrontasjon gjelder det derfor å gå riktig frem. Bedriftskonsulentene i Framfot.se har utformet fem nyttige «kjøreregler» for å gi konstruktiv kritikk overfor en kollega. For å illustrere tipsene med konkrete eksempler, har de tatt utgangspunkt i en situasjon der en kollega har som uvane å avbryte deg når du snakker:
LES OGSÅ: Ble ikke den nye jobben helt som forventet?
1. Hva har skjedd?
Beskriv den spesifikke oppførselen som du synes er upassende. Ha noe konkret å vise til.
Eksempel: «De siste tre gangene vi har vært i møter sammen har du avbrutt meg når jeg har forsøkt å forklare hvordan jeg tenker.»
SE VIDEO: Ekspertens tips til konfliktløsing på jobben
2. Ta utgangspunkt i deg selv og pek på konsekvenser
Uttrykk hvordan du opplever situasjonen, eller hva konsekvensen av oppførselen blir. Da blir det tydligere hvorfor problemet blir nettopp et problem.
Eksempel: «Avbrytelsene gjør at jeg føler meg utenfor og mister lysten til å ta ordet. Det synes jeg er veldig dumt.»
3. «Jeg ønsker»
Fortell om hvordan du ønsker at den aktuelle situasjonen skal foregå – istedenfor å fortelle hvordan vedkommende skal oppføre seg. Ved å ta utgangspunkt i deg selv og dine ønsker blir det lettere for personen å ta til seg kritikken.
Eksempel: «Jeg ønsker å snakke ferdig før du kommer med dine synspunkter.»
LES OGSÅ: Slik takler du konflikter med sjefen
4. Bytt spor og ta imot responsen
- Lytt til hva den andre har å si
- Bekreft hva du har oppfattet
- Still spørsmål
- Gjenta budskapet ditt
5. Huskeregler for konstruktiv kritikk
Når du skal gi konstruktiv kritikk bør du ha disse reglene i tankene:
- Bruk alltid jeg-budskap. «Jeg ser/oppfatter/synes...» fremfor «Du er...». Det oppfattes mindre konfronterende.
- Skryt kan gjerne gis foran andre, men konstruktiv kritikk skal alltid gis på tomannshånd.
- Ha mot til å ta opp problemet på nytt dersom det ikke bedrer seg.
- Vær bevisst på hvilke følelser som oppstår både hos deg selv og den andre personen når vedkommende konfronteres.
- Vær tydlig – unngå å «pakke inn» problemet.
- Følg gjerne 4:1-formelen – altså fire ganger så mye skryt som konstruktiv kritikk.