(KarriereStart.no):

I en travel arbeidshverdag kan det være fristende å spise lunsj mens man fullfører et prosjekt ved pulten.  På den måten blir vi mer effektive og får gjort mer enn hvis vi tar lunsjpause sammen med kolleger i kantinen eller lunsjrommet.

 

Selv om dette er en vanlig oppfatning blant arbeidstagere kongeriket rundt, forteller forskningen på feltet en helt annen historie. Ifølge de som har forsket på temaet, vil det å multitaske jobbing og lunsj føre til at du mister arbeidsgnisten og energien tidligere enn hvis du hadde tatt deg en velfortjent hvilepause.

 

For å holde oppe dampen trenger hjernen din en pause fra oppgavene du holder på med, og ifølge vitenskapen skal det ikke mer enn et kvarters opphold fra krevende arbeidsoppgaver til for å holde koken gjennom resten av arbeidsdagen. Pauser kan også føre til at du fører deg mer avslappet og våken når du kommer hjem.

 

Hvilken lunsjrutine er best?

Men hvis det nå er slik at det ikke er lurt å tilbringe lunsjpausen i båsen sin mens man hamrer løst på tastaturet, hvordan skal man da tilbringe lunsjpausen? En gruppe forskere har ifølge inc.com nylig undersøkt hvilke aktiviteter i lunsjpausen som gir deg kicket du trenger for å gå løs på resten av arbeidsdagen. 

 

Det finnes allerede mye forskning som beviser at nærhet til naturen er bra for energinivået ditt, og at fysisk aktivitet holder både kropp og sjel igang. En tredje aktivitet som også kan åpne sårt tiltrengte energireserver er muskelavslapping og meditasjon. 

 

Les også: Humor på arbeidsplassen lønner seg

 

Forskerne bak studien, som ble publisert i Journal of Occupational Health Psychology i år, kom til flere konklusjoner. Den viktigste av dem er at folk som tar del i restituerende aktiviteter i lunsjpausen følte seg bedre ved slutten av arbeidsdagen enn andre arbeidstagere, og at dette gjelder uavhengig av hvilken restituerende aktivitet man deltok i. 

 

Av alle aktivitetene man målte resultatene av, kom oppmerksom avslapning på topp som den mest effektive tingen å gjøre i lunsjpausen. De som tilbragte 15 minutter i lunsjpausen med å gjøre mindfulness-øvelser opplevde mer redusering av stress enn de som tok en rolig spasertur i parken. 

 

Noen avslapningsteknikker

Progressiv muskelavslapping - Spenn og slapp av muskler, en muskelgruppe om gangen. Ta litt dype pust og merk hvordan musklene dine føles når de er avslappet. Dette vil hjelpe deg til å bli bedre til å gjenkjenne når musklene er anspente, slik at du kan bli mer avslappet gjennom dagen.

• Dyp pusting - Det finnes mange pusteøvelser, men magepusten er en av de enkleste. Sett en hånd på magen og pust inn gjennom nesen din. La magen skyve hånden din ut. Brystet ditt skal ikke bevege seg. Pust deretter langsomt gjennom snurpede lepper.

• Mindfulness - Fokuser på et naturobjekt i ditt nærmeste miljø - en sky, en stein eller treflisene i skrivebordet ditt kan alle fungere. Fokuser på det i ett minutt eller to og utforsk det visuelt som om du ser det for første gang. Vær oppmerksom på tankene som kommer inn i bevisstheten din. Når tankene begynner å vandre refokuserer du oppmerksomheten din. Bare observer og vær fokusert, uten å reflektere for mye rundt det du ser. 

 

Det finnes mange apper og lignende du kan bruke til å lære deg avslapningsteknikker. Husk på at avslapningsteknikker tar tid å lære, akkurat som alt annet. Ikke gi opp bare fordi du føler deg klumsete i starten eller føler at det ikke fungerer. Det blir enklere med tiden!

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger