(KarriereStart.no)

En studie utført av «Dale Carnegie Training», viser at bare 45 prosent av ledere og 23 prosent av ansatte på andre nivåer kvalifiserer som «motiverte» i jobben sin. Dette innebærer at de føler seg entusiastiske, kompetente, inspirerte og trygge på arbeidsplassen. Den største faktoren for de ansattes dalende motivasjon er misnøye med nærmeste leder. De som er misfornøyde med sjefen har en 80 prosent sjanse for ikke å være motivert på jobb, viser studien.


Roxanne Peplow, er instruktør for faglig utvikling og eier av «Computer Systems Institute», som er en teknisk skole i Chicago, USA. I en artikkel på karrierenestedet Inc.com forteller hun om fem viktige ting du kan gjøre for å være en god sjef, og dermed få lykkelige og produktive medarbeidere.

 

LES OGSÅ: Fem uvaner som gjør deg til en dårligere leder

 

1. Vær høflig og medmenneskelig

Når folk føler seg verdsatt er de lykkeligere, mer produktive medarbeidere. Det å si «hei» til de ansatte når du kommer på jobb, og «vær så snill» og «takk» kan virke som bagateller, men har stor betydning for at de ansatte skal føle seg verdsatt.

- Når folk i ledelsen eller eierne kommer inn på arbeidsplassen, kan de ansatte føle seg engstelige eller marginalisert dersom de ikke blir møtt skikkelig. Tilgjengelighet og omgjengelighet fra ledelsens side er et stort must for å ha et godt forhold til de ansatte. Det gjør dem menneskelige og mer sympatiske, sier Peplow.


Og i dagens digitale og distraherende verden er det vanlig høflighet å se bort fra PC-skjermen eller legge bort telefon og nettbrett for å vise hensyn til dem man snakker med.

 

LES OGSÅ: Fire metoder for å øke produktiviteten på jobb 

 

2. Gi ros når det er på sin plass

Med tanke på hvor mange timer de ansatte dedikerer til jobben, er det viktig å fortelle dem når de har utmerket seg på et prosjekt eller gitt det lille ekstra. Roxanne Peplow forteller om et godt eksempel på dette fra sin egen karriere. 

 

- Jeg var en del av et lite kommunikasjonsteam som tilbrakte nyttårsaften 1999 på IT-avdelingen, med en satellitt-telefon liggende klar i tilfelle den fryktede Y2K-krisen kom. Administrerende direktør i det store selskapet jeg jobbet for oppsøkte meg senere personlig for å takke meg og gi meg et brev med ros, samt en sjekk på 2000 dollar. Det gjorde at jeg følte meg verdsatt, takknemlig for jobben min og motivert til å fortsette å gjøre godt arbeid, sier hun.

 

3. Oppmuntre til å ha det gøy på jobben

Peplow anbefaler å arrangere eventer for de ansattes som ikke har noe med arbeidet å gjøre, men som heller er utelukkende ment for å «lette på trykket», ha det gøy og bygge fellesskap i teamet.


- Det viser at du bryr deg om dem og deres trivsel. Den viser du setter pris på det arbeidet de gjør, og at du ikke bare fokuserer på eventer som gagner bedriften, sier hun.

 

SE VIDEO: Slik løser du konflikter på arbeidsplassen

 

4. Kommuniser tydelig, konsekvent og ofte

Kommunikasjon er en viktig del av ethvert forhold, inkludert de man har på jobben. Ideelt sett vil de ansatte være fullstendig klar over hva du forventer av dem, hva selskapets visjon og fremtidsmål er, og ideelt sett får de hyppige tilbakemeldinger på jobben de gjør.

 

- Hvis en ansatt virker rådvill eller til å stå fast i oppgavene, bør du spørre om det er noe du kan hjelpe med. En godt timet «pep-talk» blir som regel svært godt mottatt, og ofte fører det til en mer åpen og effektiv kommunikasjon, sier Peplow.


Det er mange måter å bedre kommunikasjonen med de ansatte, men det viktigste er at du er bevisst på å ta initiativ til samtaler som både er uformelle og som har et bestemt formål. Noe som kan være effektivt er å sette kommunikasjon på kalenderen, for eksempel gjennom korte møter til samme tid hver dag, eller et timelangt spørsmål-og-svar-møte hver måned.

 

SE VIDEO: Dette er nøkkelen til en mer effektiv møtekultur

 

5. Tilby frynsegoder

Du kan ikke undervurdere hvor viktig frynsegodene er når det kommer til de ansattes tilfredshet og trivsel, enten det er en gunstig forsikring, betalt parkering, gratis lunsj, fleksible ferieløsninger, eller en god pensjonsordning.


Det er derfor selskapene i Silicon Valley klarer å finne og beholde de største talentene – de strekker seg langt for å gi de ansatte alle disse tingene og mye mer. Selskaper som Google, Facebook, Evernote, Airbnb, og Zynga tilbyr frynsegoder som subsidiert rengjøring, gratis hårklipp, juridisk rådgivning, renseritjenester, reiser og guidede turer. For ikke å nevne pårørende-garantien hos Google. Dersom en av deres medarbeidere går bort, vil ektefellen eller partneren motta halvparten av medarbeiderens lønn i 10 år etter hans eller hennes død. Det er viktig å huske at generøsitet avler lojalitet.


Og ikke glem kurs og videreopplæring; Peplow sier det er enormt populært blant de fleste ansatte.


- Du vil dra nytte av at de ansatte holder seg oppdatert. Hvis du investerer i dem, så kommer de til å beholde investeringen hos deg. Hvis du fortsetter å gi dem opplæring eller sertifiseringer for å holde dem oppdatert innen sine felt, så vet de at du bryr deg om at de skal være førnøyde. De vil føle seg verdsatt som person, og det vil være mindre sannsynlig at de ønsker å dra et annet sted, sier hun.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger