(KarriereStart.no):

Det som koster mest er selve opplæringsperioden for den enkelte ansatte. Videre, blir selve ansettelsesprosessen på mellom tre til syv uker og annonsering etter ny ansatt, også et betydelig pengesluk for bedriftene, viser undersøkelsen som er gjennmomført av det amerikanske konsulentbyrået Millennial Branding.

John Egil Mæland, direktør for olje og gass ved Mercuri Urval, mener dette bare er småpenger i forhold til hva det koster i Norge, med tanke på at det ikke er penger å tjene på nyutdannede før det har gått minst ett år i ny bedrift.


– Tar man utgangspunkt i at en årslønn for et talent er på 500.000 kroner inkludert sosiale kostnader, vil kostnaden for en ansettelse i dette caset være på 250.000 kroner. Men det vil ofte ta lenger tid før talentet er i produktiv fase, sier Mæland til Teknisk Ukeblad.

En tidstyv for bedriftene

Problemet er ofte at firmaer, spesielt de små bedriftene, kanskje ikke har et helt optimalt opplegg for å lære opp nyansatte, og da tar det lengre tid for den ansatte å komme i en produktiv fase.

Mæland mener at de bedriftene som investerer tid og penger i en konsulent som fokuserer på de nyansattes opplæringsbehov og fremdrift, har bedre resultater og beholder ofte talentene i bedriften.

Bemanningsselskapet Proffice, har gjort en undersøkelse som viser at hele to av tre ledere i bedrifter i Norge har gjort en feilansettelse, og at en slik ansettelse fort kan ende opp med å koste bedriften minst 500.000 kroner.

Rekrutteringsbyrået Alliansepartner, har jobbet med rekruttering og bemanning siden 1998, og har lang fartstid med ansettelsesprosesser og kostnadene dette medfører en bedrift.

Daglig leder Brit Teien, mener at mange glemmer hvor mye tid og penger det koster å ansette en ny person internt i firmaet, istedet for å benytte seg av et bemanningsbyrå.

Teien forklarer at utallige arbeidstimer går bort på henvendelser fra søkere over telefon, samtidig skal man lese igjennom en hver søknad og kalle inn på intervju. Etter man omsider har funnet en passende kandidat, blir mange timer borte på å gi tilbakesvar til alle søkere som ikke fikk et jobbtilbud.

Alliansepartner og Proffice er enige i at har man først ansatt feil person til jobben, så kan det koste dyrt for bedriften.

- For eksempel kan mye tid og ressurser gå tapt når kolleger bruker mye tid på å snakke om feilansettelsen og hva det medfører for deres arbeidssituasjon, sier Teien til Teknisk Ukeblad.