(KarriereStart.no):

Siden årtusenskiftet har åpne kontorlandskap blitt den nye normalen, og i dag er det mer og mer vanlig at norske arbeidstagere sitter i et åpent kontorlandskap. Konseptet med stadig mindre, åpne og mer sosiale arbeidsplasser dukket først opp i Vest-Tyskland på 1960-tallet. Tanken var å skape en kontorløsning som gav en større flyt av ideer og bedre samarbeid innad i team og organisasjoner.

 

Baksiden av medaljen er at åpne kontorlandskap har en dokumentert negativ effekt på produktiviteten til arbeidstagere. En amerikansk undersøkelse viste for eksempel at arbeidstagere i åpne kontorlandskaper blir 66 prosent mindre produktive enn de som har egne kontorer.

 

For mange kan distraksjoner, ukontrollerte interaksjoner og manglende konsentrasjon medføre at man trives dårligere og ikke får gjort det man skal i løpet av arbeidsdagen: En landsomfattende undersøkelse fra noen år tilbake viste faktisk at bare 15 prosent av norske arbeidstagere mener de blir mer effektive i åpne kontorlandskap.


 

Selv om det ikke finnes noen hurtigløsning for de negative virkningene av åpne kontorlandskap, finnes det en rekke grep man selv kan gjøre for å bøte på situasjonen. Her er åtte tips som hjelper deg å jobbe mest mulig effektivt i åpne kontorlandskap.

 

LES OGSÅ: Har du riktig lønn? Sjekk gjennomsnittslønnen i over 300 yrker

 

1. Du trenger ikke alltid være tilstede

Svenske forskere har påvist at hvorvidt man trives i et åpent kontorlandskap eller ikke, kan henge sammen med personlighetstypen din. Ifølge undersøkelsen, som ble gjort av forskere ved Stockholms universitet, opplevde personer som beskrev seg selv som snille åpne kontorlandskaper som mer distraherende enn andre.

 

Forskerne tror at grunnen til at snille personer forstyrres mest, kan henge sammen med at åpne kontorlandskap gjør det viktigere å uttrykke sine behov og ta hensyn til seg selv.


 

Ifølge en annen forskningsrapport, publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Applied Psychology, var de arbeidstagerne som oppsøkte hjelp til å løse oppgaver mer effektive enn de som bidro med hjelpen. Forskerne bak rapporten konkluderte med at det å hjelpe andre skaper en tung “kognitiv byrde”, fordi man trenger tid på å komme i gang igjen med sine egne prosjekter etter å ha hjulpet andre med sine.

 

For å unngå denne typen distraksjoner, bør man sette av et visst antall timer hver dag der man bare jobber på sine egne prosjekter, og ber eksplisitt om at man ikke vil forstyrres med mindre det er veldig viktig. Hvis folk trenger hjelp til sine prosjekter, kan du heller ha definerte tidspunkter på dagen der det er lagt opp til at medarbeidere kan komme til deg. På denne måten unngår du at dine egne prosjekter stadig glir ut i sanden, og aldri blir fullført i tide.

 

LES OGSÅ: Sitter du mye stille? Les ekspertens tips til smugmosjon på jobb

 

2. Gjør kontorplassen din personlig

Å gjøre plassen din mer personlig skaper en mer avslappende atmosfære, og gir deg en følelse av å ha kontroll over omgivelsene. Du kan for eksempel ha favorittkruset stående på pulten sammen med bilder av familien din.

 

Hvis du har plass, kan det også være lurt å ha noen planter på eller ved kontorplassen din. Planter gir bedre luftkvalitet, gjør plassen mer visuelt tiltalende. Har du i tillegg noen potteplanter stående på gulvet, kan de fungere som en naturlig skjerming av kontorplassen din.

 

LES OGSÅ: Slik takler du støy på arbeidsplassen

 

3. Unngå småprat

Når man sitter i et åpent kontorlandskap skal det ikke mye til før småpraten setter i gang. Selv om alle trenger et avbrekk fra arbeidsoppgavene fra tid til annen, er det viktig å være klar over at stadig småprating om løst og fast kan medføre at du aldri får begynt på dagens store oppgaver, og vipps, så er dagen over.

 

For å unngå dette kan man for eksempel sette en tidsfrist for når en oppgave skal være gjort, ikke ta del i trivielle samtaler før den er fullført.

 

Lyst på jobb i Rejlers? Les mer om arbeidsgiver og jobbmuligheter her

 

4. Bruk hodetelefoner

Hodetelefoner hjelper deg med å holde støy ute. I tillegg signaliserer de for omgivelsene at du er opptatt med noe. Hvis støy er et stort problem for deg, finnes det også hodetelefoner som isolerer lyden utenfra. Mange velger å høre på musikk for å overdøve støyen på kontoret, og i så fall bør du prøve å finne en type musikk som hjelper konsentrasjonen. Det er ikke nødvendigvis slik at den musikken som får det til å rykke i dansefoten er den som fungerer best når du sitter på jobb.


 

Hvis musikk bare ender opp som en distraksjon for deg, går det også an å finne andre former for bakgrunnslyd enn kontorets gjøren og laden. På verdensveven finnes for eksempel raining.fm, som tilbyr lyden av regn som bakgrunnslyd, og coffitivity.com, som tilbyr bakgrunnslyd fra kaffebarer og kafeer.

 

SE VIDEO: Slik blir du mer produktiv med «GTD-metoden»

 

5. Kom en time tidligere

Hvis du opplever at konsentrasjonen din faller i takt med at stadig flere av kollegene dine kommer på jobb, kan det være lurt å se på muligheten for å komme på jobb på tidspunkter du vet det er mindre travelt på kontoret. Du kan for eksempel komme en time tidligere om morgenen og få gjort unna noen av oppgavene du vet krever ekstra konsentrasjon før det store innrykket starter.

 

LES OGSÅ: Slik forbereder du deg til medarbeidersamtalen

 

6. Spis lunsj alene

Det ligger gjerne en sosial forventning om at man skal delta i lunsjen sammen med kollegaer, men ref. det første punktet på denne listen, bør man også prioritere å spise alene dersom man er av den innadvendte typen, og trenger å lade opp batteriene før arbeidsdagens siste økter.

 

Selv om det kan være fristende, fraråder forskere imidlertid å spise lunsj alene foran tastaturet mens man jobber. En studie som ble publisert i Journal of Occupational Health Psychology, viste at avslapningsteknikker og pusteøvelser er best for å redusere stress, og at arbeidstagere som gjorde slike øvelser følte seg langt bedre ved slutten av dagen enn de som multitasket foran datamaskinen.

 

LES OGSÅ: Dette bør du gjøre i lunsjpausen

 

7. Reserver et møterom

Hvis det er mulig: Reserver et møterom. Den amerikanske bloggeren Elan Morgan har fortalt hvordan hun én dag kom på ideen om å reservere et møterom til seg selv, og plutselig fikk mulighet til å jobbe uavbrutt i to timer uten å bli forstyrret. Så lenge det ikke finnes noen uttalt regel om at møterommene bare kan reserves til møter, bør det gå fint å reserve et møterom til deg selv i arbeidsintensive perioder.

 

For ikke å ta opp plassen til kolleger som faktisk har møter, bør du planlegge i forveien og reservere møterom på tidspunkter da du vet at møterommene ikke blir mye brukt.

 

LES OGSÅ: Uvanene som gjør deg mindre produktiv

 

8. Finn et alternativ til kontoret

Hvis du har en jobb hvor flesteparten av oppgavene dine likevel blir gjort på en datamaskin, bør det være praktisk mulig å gjøre jobben et annet sted enn på kontoret. Undersøkelser viser at spesielt yngre arbeidstagere ønsker fleksibilitet når det kommer til å jobbe på kontoret eller andre steder.

 

Noen oppgaver krever mer konsentrasjon enn andre, og hvis man jobber bedre med disse andre steder enn på kontoret, går det an å henvende seg til ledelsen, forklare situasjonen, og spørre om det også er mulig å jobbe andre steder enn på kontoret.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger