(KarriereStart.no):

Etter å ha overbevist arbeidsgiveren i jobbintervjuet om at du er rett mann eller dame for jobben, er det på tide å bevise det nå som du har fått jobben. Disse forventningene kan virke noe overveldende når du møter opp til første arbeidsdag. Det beste utgangspunktet for å innfri forventningene får du ved å stille de riktige spørsmålene.

 

Men hvilke spørsmål bør du stille? På karrierenettsiden careerbuilder.com har de samlet tips til relevante spørsmål fra en rekke ledere og karriereeksperter. Her er de åtte beste tipsene til spørsmål du bør stille på din første arbeidsdag.

 

1. Hva burde jeg fokusere på å gjøre i dag?

Det er viktig at du og sjefen din er samstemte fra dag én når det kommer til forventninger, sier karrierekonsulenten Joseph Liu, som også står bak podcasten Career Relaunch. Ikke anta at du fullt ut har forstått din rolle i virksomheten, og sett i gang med et prosjekt på en feil måte. Du bør heller ikke bare sitte og vente på å bli bedt om å gjøre noe. Ved å stille dette spørsmålet signaliserer du til sjefen at du anerkjenner han eller henne som din leder på arbeidsplassen. Samtidig viser du at du er en lagspiller som er klar til å brette opp ermene og sette i gang.

 

LES OGSÅ: Tips til første dag i ny jobb

 

2. Hvem kan jeg henvende meg til når du ikke er tilgjengelig?

Det vil utvilsomt forekomme at sjefen din er opptatt i et møte eller av andre grunner ikke er tilstede en gang du har noen spørsmål eller trenger hjelp, sier Grant van der Harst, managing director i Anglo Liners. Hvis man da vet hvem man skal henvende seg til i mellomtiden, slipper man å bli stresset eller stagnere i arbeidet. Det viser også initiativ og arbeidslyst.

 

3. Er det noen nøkkelpersoner jeg bør møte den første uken?

Etablér relasjoner med nøkkelpersoner så tidlig som mulig, sier Elene Cafasso, som er karriereveileder i Enerpace Inc. Hun mener disse bekjentskapene kan hjelpe deg med å oppnå målene i din nye jobb og på sikt lykkes med å avansere internt i virksomheten.

 

LES OGSÅ: Slik lykkes du i første jobben etter studiene

 

4. Hei, hva heter du?

Det å lære seg kollegers navn bør være høyt prioritert den første dagen. Så det er bare å sette i gang og introdusere deg. Ved å være utadvendt og sosial etablerer du forhold til kollegene du skal jobbe med for å oppnå både virksomhetens mål og dine egne mål i jobben. Det sier Augustin Kennedy, mediedirektør i ShipMonk.

 

5. Hva er rutinene for internkommunikasjon i virksomheten?

Du kan selvfølgelig observere dine kollegers rutiner og finne ut hvilke kanaler de bruker mest. Men det er fortsatt viktig å spørre sjefen om hva man skal (og ikke skal) gjøre når man sender en melding eller en epost internt på kontoret. Det anbefaler Zachary Painter, karriererådgiver og rekrutteringssjef i ReumeGenius.com.

 

LES OGSÅ: 10 bud for å bli en verdifull ansatt

 

6. Hva betyr det akronymet?

Mange virksomheter bruker interne forkortelser når de refererer til produkter eller prosesser. Hvis kolleger bruker akronymer du ikke forstår, bør du ikke late som om du skjønner hva de snakker om. Det er mye bedre å innrømme læringsbehovet ditt enn å late som du vet noe du egentlig ikke forstår. Det sier den New York-baserte suksesstrategen Carola Zimmerman.

 

7. Hvordan vil arbeidet mitt bli vurdert?

Det å stille dette spørsmålet tidlige viser profesjonalitet og åpenhet, sier Eirini Kafourou, kommunikasjonsspesialist i Megaventory Inc. Når du på forhånd vet hvordan du vil bli bedt om å presentere arbeidet du har gjort til sjefen, vil det bli enklere for deg å samle den riktige informasjonen underveis.

 

8. Vil det bli noe formell opplæring?

Det er viktig å avklare tidlig hva de forventer at du lærer deg på egenhånd, og hva de har tenkt til å lære deg på sin måte. Det sier Marc Prosser, medgrunnlegger av karrierenettsiden FitSmallBusiness.com.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger