(KarriereStart.no): 

De aller fleste av oss har opplevd å gå fra jobben og tenkt tanken: «I dag har jeg ikke gjort noen ting!». Årsaken til lite produktive dager er som oftest at vi lar våre uvaner ta fokuset bort fra det vi egentlig skal gjøre.

 

Det amerikanske nettstedet Businessinsider.com har derfor laget en liste med seks uvaner du bør kvitte deg med for å øke produktiviteten. 

 

1. Impulsiv nettsurfing 

Når man har tilgang til internett gjennom hele arbeidsdagen er det lett å bli distrahert. Du lurer tilfeldigvis på hva det engelske ordet for strømkabel er, og plutselig har du brukt en halv time på å Google svaret på dette og alle de andre rare tingene du lurer på. 

Skriv heller ned alle spørsmålene som popper opp i hodet ditt i løpet av dagen på en notatblokk. Da kan du søke opp det du lurer på i lunsjen eller når arbeidsdagen er over. 

LES OGSÅ: Norske arbeidsplasser har blitt mer autoritære

 

2. Utsette viktige oppgaver til senere på dagen 

Forskning har vist at vi mennesker har en begrenset mengde viljestyrke og at denne avtar i løpet av dagen. Utsetter du de viktigste og vanskeligste arbeidsoppgavene til slutten av dagen, er det derfor stor fare for at disse forblir ugjort. Istedenfor å starte dagen med de enkleste oppgavene, bør du med andre ord ta fatt på de vanskelige tingene med en gang du kommer på jobb. 


 

3. Si ja til for mange møter 

Ingenting får deg ut av flytsonen som et unødvendig møte. Møter bør derfor være forbeholdt introduksjoner og seriøse diskusjoner som kun kan tas ansikt til ansikt. Et råd er å si nei til møteforespørselen, med mindre personen som ber om møtet kan legge frem en agenda og si akkurat hvor mye han/hun vil trenge av din tid. 

 

4. Multitaske 

Mange tror de er gode på å gjøre to ting samtidig. Forskning har imidlertid vist at kun to prosent av befolkningen har evnen til å multitaske effektivt. De aller fleste blir heller mindre produktive når de forsøker å gjøre flere ting på en gang.

LES OGSÅ: Tegnene på at du bør bytte karriere

 

5. Planlegge for mye 

Å ha klare planer for hva man skal gjøre i løpet av arbeidsdagen kan definitivt bidra til å øke produktiviteten. For detaljert planlegging er imidlertid ikke å anbefale. Ting går som kjent ikke alltid etter planen, og det kan fort føles som et nederlag dersom man ikke rekker over alt. Legg derfor kun planer for fire-fem timer av arbeidsdagen og la resten av dagen være åpen. Da er du mer fleksibel dersom det skulle dukke opp uventede ting.


 

6. Planlegge for lite

Selv om du ikke bør planlegge for mye, bør du alltid ta deg tid til å legge en ordentlig strategi før du går i gang med et langsiktig prosjekt. Mangler du et klart mål og en plan for hvordan du skal nå målet, vil du kaste bort mye tid på å gruble over dette midtveis i prosjektet. 

Start med å definere ønsket utfall av prosjektet. Lag deretter en stegvis plan for hvordan du skal nå dette målet. Når du har kommet halvveis i prosessen kan du evaluere arbeidet ditt for å se om du er på riktig spor, og gjøre justeringer dersom det er behov for det. 

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger