(KarriereStart.no):

De aller fleste kjenner på stresset en gang i blant. Hvem har vel ikke følt på et snev av panikk de siste dagene før en stor rapport skal leveres inn eller rett før et viktig foretningsmøte? Stress kan virke hemmende for våre prestasjoner og også ha en negativ innvirkning på andre deler av våre liv. Men fortvil ikke, businessinsider.com har satt sammen en liste over ti ting stressede personer har en tendens til å gjøre, og tips til hvordan du kan bryte med disse uvanene. 

 

Ti ting stressede personer gjør: 

1. Drikker for mye koffein 

For mye koffein kan overstimulere deg og gjøre deg unødvendig anspent og engstelig. Pleier du å helle nedpå mange kopper kaffe i løpet av arbeidsdagen bør du slutte med dette sporenstreks! Du trenger ikke kutte ut kaffe helt, men hold koffeininntaket til et minimum.

 

2. Henger seg opp i ting de ikke kan gjøre noe med 

Å dvele ved sine feil er hverken sunt eller fordelaktig. Det er ingen vits i å bekymre seg for ting du sannsynligvis ikke kan gjøre noe med. Ikke irriter deg over at du sa noe feil på et møte eller at du fikk et lite hjerneteppe under en presentasjon. Glem det, kom deg videre og gjør det heller bedre neste gang! Vi er alle nødt til å lære oss og akseptere ting vi ikke kan gjøre noe med 


 

3. Spiser usunn mat 

Pizza, is og sjokolade kan ofte virke svært fristende når man er stresset eller engstelig. Stresspising er et kjent fenomen, men å hive innpå sukker, salt og fett når du befinner deg i en slik sinnstilstand vil ikke gjøre deg noe godt verken fysisk eller psykisk. Føler du for å småspise når du er stresset bør du heller prøve mat som kan hjelpe mot stresset, for eksempel avokado, laks, brokkoli eller mandler.

LES OGSÅ: Ingen nedgang i sykefraværet

 

4. Blir lett overveldet 

Å føle seg overveldet en gang i blant er helt naturlig. Nøkkelen er å ikke få panikk når du oppdager at du har litt mer å gjøre enn det du opprinnelig trodde. Trekk pusten dypt, velg deg ut én arbeidsoppgave som du kan starte med og gjør deretter en ting av gangen. Prøver du å multitaske eller å gjøre litt her og litt der vil du sannsynligvis ende opp med et halvferdig og dårlig resultat.


 

5. Får for lite søvn 

Søvnmangel gjør deg slapp og grinete. Ved hjelp av noen enkle tips til hvordan du kan få en god natts søvn kan du imidlertid eliminere denne medvirkende faktoren til stress, og slik våkne utvilt og klar for en ny arbeidsdag. 

LES OGSÅ: Arbeidslivets uverdighetsstempel

 

6. Overanalyserer ting 

Har du en tendens til å analysere samtalene dine og bruke mye tid på å bekymre deg for om du sa noe dumt, noe feil eller noe fornærmende til sjefen eller til en kollega? Stressede personer har en tendens til å overanalysere hver minste lille ting og finne problemer som egentlig ikke eksisterer. Slutt med det! Ha en positiv innstilling til deg selv. Bekymringene eksisterer kun i ditt eget hode!

LES OGSÅ: Mer utsatt for depresjon ved mobbing på arbeidsplassen

 

Klikk her for å se alle traineeprogrammer i Norge 

 

7. Kutter ut trening 

I en travel periode er trening gjerne noe av det første vi kutter ut for å rydde plass i timeplanen. Unngå dette! En treningsøkt kan faktisk virke stressdempende. Trening utløser endorfiner og kan bidra til å gjøre deg mer motivert til arbeidsoppgavene du skal utføre etter treningsøkten. Du kan jo alltids snike inn litt lett trening rett før du skal legge deg. Det vil kunne hjelpe deg med å stresse ned og få en god natts søvn.

LES OGSÅ: Yrkene med høyest og lavest sykefravær – 2019

 

8. Fokuserer kun på det negative 

Bekymrede personer har en tendens til å fokusere på det negative, mens de glemmer å reflektere over alt det positive. Istedenfor å klamre deg til de dårlige nyhetene bør du fokusere på de gode nyhetene. Glem at du hadde noen små skrivefeil i dokumentet du leverte i forrige uke, fokuser heller på alt du gjorde bra! 

LES OGSÅ: Arbeidsdødsfall i Norge 2014: Farligere å være utenlandsk arbeider

 

9. Utsetter ting 

”Jada, jeg skal gjøre det i morgen”-instillingen kan fort lede til panikk når man sitter der å skriver så blekket spruter for å gjøre ferdig en rapport kvelden før innleveringsfristen. Slutt med å utsette ting! Ta deg sammen og få ting gjort med en gang, det vil spare deg for mye unødvendig stress. Lager du en oversikt over arbeidsoppgavene dine og en plan for når du skal gjøre hva, vil det hele også virke mer overkommelig og dermed mindre stressende.


 

10. Glemmer å nyte livet 

Stressede mennesker kan ofte bli så oppslukt av å engste seg for alt mulig rart at de glemmer å sette pris på alle lyspunktene i livet. Men hva er poenget med alt det harde arbeidet hvis du ikke kan nyte det når du får et klapp på skulderen fra sjefen eller en klekkelig bonus som belønning etter vel utført arbeid? Ta deg tid til å nyte oppturene! 


(Kilde: businessinsider.com)


Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger