(KarriereStart.no):

De fleste opplever å måtte ta seg en sykedag fra jobb i ny og ne. Influensa, magevirus og andre kjedelige sykdommer kan ramme alle, og det kan være lurt å holde seg hjemme når det står på som verst. Noen arbeidstakere har derimot ingen god unnskyldning for å holde seg hjemme fra jobb. Eller en veldig kreativ en.

 

Ifølge en amerikansk undersøkelse utført av jobbportalen Careerbuilder, kommer det frem at 28 prosent innrømmer å ha ljugd på seg en sykdom for å slippe å dra på jobb. Undersøkelsen er nasjonalt representantiv, og ble utført blant 3100 ansatte og rundt 2100 rekrutterere i USA.

 

LES OGSÅ: Turnusjobbing gir økt risiko for sykdom

 

En av tre hadde ingen god grunn

Når spurt om grunnen til hvorfor de ikke dro på jobb, svarte 30 prosent at de ikke hadde lyst til å dra på jobb, mens 29 prosent svarte at de egentlig bare trengte en fridag. 21 prosent fortalte at de brukte sykedagen til å dra til legen, mens 19 prosent ønsket å sove lengre.

 

Det interessante er derimot at rundt 49 prosent av arbeidstakerne i undersøkelsen har en fleksitid-ordning, som går ut på at de kan jobbe hjemmefra hvis de har behov for det. Likevel følte flere at de måtte komme med en eller annen form for unnskyldning for at de ikke orket å ta turen ned på kontoret.


 

Sjefen er ikke naiv

Likt som i Norge, har amerikanske arbeidsgivere som regel ikke lov til å granske hvorfor en ansatt er syk. Selv om dette skal gå på tillit, innrømmer likevel flere av arbeidsgiverne i undersøkelsen at de har utført stikkprøver av sine ansatte, for å finne ut om de faktisk er så syke som de oppgir.

 

Blant arbeidsgivere som oppga at de hadde sjekket opp med den ansatte og sykedagen deres, svarte 66 prosent at de hadde bedt om å få en bekreftelse på faktisk legetime, hvis dette var grunnen til at arbeidstakeren ikke kunne komme på jobb. 49 prosent ringte den ansatte for å sjekke opp om hvor syke de var, mens 15 prosent faktisk innrømmer å ha kjørt forbi huset til den ansatte for å sjekke at de er hjemme.


 

Røper seg selv i sosiale medier

Mange er i overkant hekta på sosiale medier, og føler at de må oppdatere omverdenen på alt som skjer i deres sfære. Skulle du skulke fra jobb, kan det være rimelig dumt å poste innlegg om det på sosiale medier.

 

Så mange som hver fjerde arbeidsgiver har nemlig funnet ut at den ansatte ikke var fullt så syk likevel, ved å sjekke oppdateringene deres på Twitter eller Facebook. Av disse, har 22 prosent av lederne gitt en ansatt fyken for en slik ugjerning. Til sammenligning, har 15 prosent av lederne sparket en ansatt som har ljuget om å være syk over telefon.

 

LES OGSÅ: 6 av 10 bruker sosiale medier i arbeidstiden

 

De fleste er redelige

Ikke alle arbeidstakere er uærlige, og flertallet velger å dra på jobb selv om de kunne ha hatt godt av en fridag. Flerparten i undersøkelsen svarer nemlig at de ikke kan ta seg luksusen med en sykedag. 53 prosent er redde for at jobben vil lide av at de ikke møter opp, mens to av fem oppga at de ikke hadde råd til å være borte fra jobb.

 

Grunnen til hvorfor man holder seg hjemme fra jobb kan være mange. Arbeidstakere får i blant servert de mest utrolige historier for hvorfor den ansatte ikke kommer på jobb, og under er noen faktiske forklaringer arbeidsgiverne i undersøkelsen har fått servert:

 

 - Fikk meg noe i natt og vet ikke hvor jeg er akkurat nå

 - Tørket klærne i mikroen og uniformen min tok fyr

 - Satt så lenge på do at beinet sovna, da jeg reise meg opp falt jeg og knakk foten

. - Våknet opp i så godt humør i dag at jeg ikke ville dra på jobb og ødelegge humøret

 - Satte meg tilfeldigvis på et fly

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger