(KarriereStart.no):

Det er en grunn til at det finnes karrieresentre på de fleste større utdanningsinstitusjonene. Det er fordi jobbsøking er komplisert, spesielt for de som er nyutdannede og kanskje ikke er helt klar over hva slags kompetanse man egentlig sitter på.

 

For hver ting man kan gjøre riktig i jobbsøkingsprosessen, er det potensielt tifoldig flere ting man kan gjøre feil. På den amerikanske karrierenettsiden careerealism.com har de presentert syv av de feilene det er vanligst å gjøre som nyutdannet på arbeidsmarkedet:

 

LES OGSÅ: Jobbsøknaden - første date med arbeidsgiver

 

1. Du inkluderer alt på CV-en

Det kan være fristende å føre opp alle mulige fritidssysler og tidligere jobberfaring på CV-en, men det nytter ikke med en fyldig CV hvis innholdet ikke er nevneverdig relevant for jobbene du søker på. En arbeidsgiver ønsker å se det som kan gi en indikasjon på hvordan du vil kunne bidra til bedriften. Det vil ikke si at du ikke skal nevne jobber eller erfaring som ikke er direkte relatert til utdanningen, men du bør i det minste fremstille det på en måte som viser at du er egnet for den aktuelle stillingen. 

 

For eksempel: «Gjennom det frivillige arbeidet med studentavisa lærte jeg å administrere et prosjekt innenfor et bestemt budsjett, og innen gitte tidsfrister.»

 

2. Du tror at arbeidsgivere vil komme løpende

Selv om man stadig ser bedrifter møte opp på jobbmesser og karrieredager, og bruker flerfoldige millioner hvert år på å profilere seg ovenfor studenter, så vil ikke det si at de har lyst til å ansette alle som kommer med et ferskt vitnemål i hånden. Forvent å måtte sende ut mange jobbsøknader, hamre på dører, bygge et nettverk og finpusse på CV-en hvis du ønsker å bli lagt merke til og skiller deg ut på en god måte.

 

3. Du skreddersyr ikke søknaden og CV-en til hver stilling

Når du skal skrive en søknad, ta deg tid til å finne navnet på den som faktisk har ansettelsesansvaret i bedriften. Ved å henvende seg til dem, og ikke bare føre opp bedriftens navn og adresse i starten, fremstår du som mer dedikert og seriøs. Du må også sørge for å skaffe deg innsikt i hvilke kvalifikasjoner de er ute etter, for så å vektlegge disse i både søknad og CV. Hvis du i tillegg nevner bedriftens navn et par ganger i søknadsbrevet, vil det komme tydelig frem at dette ikke er en masseprodusert søknad du deler ut til vilkårlige arbeidsplasser.

 

SE VIDEO: Skreddersy en CV som skiller seg ut

 

4. Du søker bare på utlyste stillinger

Det påstås at kun 15 prosent av nyansettelser skjer som et resultat av utlyste stillingsannonser. Resten blir ansatt gjennom anbefalinger, intern rekruttering og ikke minst at de får henvendelser fra jobbsøkere selv om det ikke er utlyst en ledig stilling.

 

Det å sende ut interessebrev og CV er en god måte å i det minste bli innkalt til et møte. Om du ikke får tilbud om en stilling som et resultat av dette, vil du uansett havne på selskapets radar, og du vil få en kontaktperson som kan bli nyttig ved en senere anledning.

 

5. Du rydder ikke opp i sosiale medier

Du tenker kanskje at Linkedin-profilen er alt du trenger å tenke på når det kommer til sosiale medier og jobbsøk, men det er kanskje den minst viktige. Svært mange arbeidsgivere, rekrutterere og HR-ansvarlige vil google navnet på enhver jobbsøker for å finne ut mer om dem som person. Som regel vil dette gi treff på både Facebook, Twitter og Instagram, noe som igjen kan føre dem til et uheldig bilde eller en ufin kommentar i et gammelt innlegg du kanskje har glemt for lenge siden. Sørg for at det digitale fotavtrykket ditt ikke inneholder noe som vil anses som negativt i en arbeidsgivers øyne.

 

SE VIDEO: Sosiale medier kan knekke deg i jobbjakten

 

6. Du kler deg som en student

Det var kanskje passende med band t-skjorte og hullete jeans da du gikk på høgskolen, men det hører ikke hjemme i møte med en potensiell arbeidsgiver. Det er knapt noe som heter «for pyntet» i sammenheng med et jobbintervju. Hvis du er i tvil, gå med dress og slips selv om du i utgangspunktet tror det er et mer uformelt arbeidsmiljø. Dette gjelder også på karrieremessene på lærestedet ditt. Her kan du nok droppe dressen, men husk at en utvasket genser og joggebukser ikke lyser seriøs jobbsøker.

 

7. Du tenker for snevert om hvor du skal søke

Selv om du tok en økonomi- eller medieutdanning vil ikke det si at du er nødt til å jobbe i en bedrift som har økonomi eller medier som kjerneområde. Husk at det i alle bedrifter er et bredt spekter av roller som skal fylles, og at hovedvirksomheten deres kun utgjør en del av stillingene som krever kompetanse på akkurat dette området. De fleste større bedrifter har både en økonomi- og kommunikasjonsavdeling hvor det kan finnes ledige jobber. 

 

Med andre ord, ikke vær redd for å våge deg utenom de få selskapene du i utgangspunktet har forestilt deg å jobbe for. Vurdere mulighetene både hos flere selskaper, men også på tvers av næringer.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger