(KarriereStart.no):

Allerede som tolvåring tok Mark Cuban steget inn i forretningverdenen, da han begynte å selge søppelsekker for å få råd til basketskoene han ønsket seg. Siden den gang har han startet utallige bedrifter, og har blitt en av USAs mest suksessrike gründere og forretningsmenn.


Mangemilliardæren har også skrevet og medvirket i en rekke businessbøker. I boken «How to Win at the Sport of Business» gir han råd til hvordan gründere kan lykkes med sin oppstartsbedrift. Her er ti av dem:

 

SE VIDEO: - Gründere må strekke seg lenger for å lykkes

 

10 tips for å lykkes med oppstartsbedriften

1. Ikke start en bedrift med mindre det er en besettelse og noe du elsker å gjøre.

 

2. Hvis du har en plan b, da er det ikke en besettelse.

 

3. Ansett folk som du tror vil brenne for jobben.

 

4. Salg kurerer alle problemer. Ha en plan for hvordan bedriften skal skaffe inntjening, og hvordan du praktisk skal klare å gjennomføre salgene.

 

5. Vær bevisst på hva som skal være bedriftens kjernekompetanse og fokuser på å bli absolutt best på det. Og vær villig til å betale for ansatte som besitter kompetanse innen området. Skaff de aller beste. Til stillingene som er utenfor bedriftens kjernekompetanse kan du ansette andre som vil passe inn i kulturen, men som ikke koster like mye.


6. Ingen avskjermede kontorer. Åpne kontorlandskap vil holde energinivået oppe og vil sørge for at alle får fulgt med på alt som skjer. Hvis en ansatt ber om privatliv, vis dem hvordan låsen fungerer på toalettet. Ingenting skal være privat i en oppstartsbedrift.


Dette er også effektivt for å unngå å ansette andre ledere som ikke vil passe inn i en oppstartsbedrift. Min største frykt har alltid vært å ansette noen som ville bygge et imperium. Hvis noen forlanger spesialbehandling, eller å få ta med sin personlige sekretær på lasset, er det et faresignal. Hvis en leder ikke vil ut i felten for å selge, er det et faresignal. Da er de imperium-byggere som vil forurense bedriftsmiljøet ditt.


7. Når det kommer til teknologi, bør man holde seg til det man kjenner fra før. Det er alltid den billigste løsningen. Hvis du er vant med å bruke Apple, så bruk det. Hvis du er vant med å bruke Vista, så bruk det. I oppstartsbedrifter er det uansett få ansatte, la dem bruke det de kjenner til.


8. Hold på den flate strukturen. Hvis en oppstartsbedrift har mellomledere som rapporterer til mellomledere, vil det gå galt. Og når du kommer forbi oppstartsfasen vil et slikt system bare føre til maktkamper og politisk spill.


9. Ansett aldri et PR-byrå. De vil uansett bare kontakte mediene du allerede leser, ser på eller surfer på. Journalistene i disse mediene har som regel e-postadressen sin i bylinen. Når du kommer over stoff som er relatert til ditt næringsområde, bør du heller sende dem en e-post for å introdusere deg selv og selskapet ditt. Det å finne nytt stoff er en del av jobben deres, og de vil sette pris på å få tips fra grunnleggeren av en bedrift fremfor en masete PR-rådgiver. Når du har etablert kontakt med personen, si at du kan være en kilde for dem når de trenger svar på spørsmål om bransjen. Det vil gi deg mye gratis publisitet.


10. Sørg for å gjøre jobben gøy for de ansatte. Følg med på stressnivået og resultatene deres, og gi dem belønning når det trengs. Når vi satte nye salgsrekorder i min første bedrift MicroSolutions, gikk jeg rundt og delte ut 100-dollarsedler til selgerne. I Broadcast.com og MicroSolutions hadde vi en offisiell “bedrifts-shot”. Med jevne mellomrom dro vi til en bar og spanderte én eller ti av disse shotene på hver av de ansatte.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger