(KarriereStart.no):
– Hver dag er det mange skjema som skal fylles ut både i produksjon og i butikkutsalgene våre. Vi er opptatt av å gjøre driften så smart som mulig og ha gode verktøy for å spare tid, få bedre oversikt og rask tilgang til data for å kunne effektivisere driften, sier Ove Bruntveit, administrerende direktør i Baker Brun i Bergen.
Han viser frem hvordan de bruker den nye appen som gjør det mulig å dokumentere oppgaver som før ble bokført i permer. Han peker på at dersom Mattilsynet kommer på kontrollbesøk, er det bare å hente ut sjekklister med tilhørende data for renhold, varemottak og -kontroll og temperaturmålinger på en enkel måte.
Håndfast bevis på digitalisering
– Alle snakker om digitalisering, men det er litt vanskelig å få tak i hva det egentlig dreier seg om for mange. Derfor er det så fint å se hvordan Baker Brun tar i bruk ny teknologi og digitale løsninger på enkle daglige rutineoppgaver som de fleste som jobber i butikkutsalg og servering kjenner seg igjen i, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.
Den nye appen som samler bedriftens ulike data i skyen heter «Kontroll» og er utviklet av NEW i samarbeid med Telenor. For ansatte i Baker Brun i Bergen vises appen som «Min baker» i displayet, og ansatte finner dokumentasjon og veiledning i appen.
LES OGSÅ: Norge klatrer på innovasjonskåring i EU
Kobler kjølerommet til nett og app
– Vi kommer til å spare tid ved å gjøre disse oppgavene digitalt. I tillegg tester vi temperatursensorer i kjøle- og fryserom, slik at vi til enhver tid vet hvilken temperatur varene våre ligger i. Vi vil motta varslinger som gjør at vi kan iverksette tiltak raskt dersom temperaturen skulle stige, sier Bruntveit.
I tillegg vil avlesningene forekomme kontinuerlig, og ikke kun 2-3 ganger per dag.
– Dette pilotprosjektet gjennomføres i konditoriet og dersom dette viser seg å bli vellykket, vil vi vurdere å ta det videre til bakeriutsalgene våre.
Her kombineres enkle digitale selvbetjeningsløsninger med tingenes internett, hvor sensorer sender data rett inn i appen.
– Det er slike tjenester vi i Telenor må sørge for at kundene våre får tilgang til slik at de – som i dette tilfellet – kan konsentrere seg om å lage kvalitetsprodukter og bruke minst mulig tid på rutineoppgaver med penn og papir, sier Brekke.