(KarriereStart.no):


Jørgen puster lettet ut. Flyet er nettopp tømt, og klargjort for ny avgang. For første gang på syv timer kan han endelig sette seg ned i noen minutter før det er på’n igjen. Det er så vidt han får dumpet ned i sofaen, før kapteinen kommer løpende inn på pauserommet med meldingen om at det var flere spesielle passasjerbehov enn forventet. Dagens femte, og siste, flyvning kom derfor kjappere enn han hadde forutsett, og Jørgen er på bena igjen. Selv om det er gøy på jobb ser han frem til å lande for dagen, for om bare syv nye timer, så begynner han på vakt igjen.

 

Pendler mellom Trondheim og Tromsø

Det var av ren og skjær tilfeldighet at Jørgen Enoksen bladde forbi en Facebookannonse i 2019. Der sto det at Widerøe etterlyste kabinansatte, populært kalt flyverter og flyvertinner. Unggutten fra Trøndelag visste at han trengte en deltidsjobb, og hadde sett lenge etter et friår med nye opplevelser, før han skulle begynne på studiene. Likevel hadde han ikke store planer om hva han ville, så her hadde han ingenting å tape. I søknaden smurte han litt ekstra på, og etter en intensiv opptaksprøve i fem uker, var jobben hans.


 

Stillingen til Jørgen har hovedbase i Tromsø. I og med at han nå bor hos foreldrene i Trondheim, pendler han frem og tilbake mellom byene. Det er syv dagers arbeid, etterfulgt av seks dager fri. Slik har han holdt på i nesten ett år, og han er definitivt ikke lei.

 

– Jeg har fått kollegaer i alle aldre, og jeg stortrives såpass mye med dem at jeg ofte blir igjen i Tromsø under fridagene.

 

 

 

LES OGSÅ: Simen gikk Norge på langs i 190 dager

 

Mye mer enn bare sikkerhetsdemo

Jørgen vet at mange forbinder kabinansatte med de som kjører sikkerhetsdemonstrasjonen i starten av flyvingen. Han kan derimot forsikre om at en dag på jobben består av en hel del mer enn det som synes på flyet.


 

– Vi har også mye før- og etterarbeid, og går igjennom sikkerhetsutstyret ombord, tar hånd om ulike passasjerbehov, og serverer mat og drikke under flyvningen. Vi er også godt opplært i evakuering og nødstilfeller som kan skje på flyet.

 

Når Jørgen er på jobb er han en del av et crew. Dette består av kaptein, styrmann og minst en kabinansatt. Crewet møtes for å snakke om dagen, 45 minutter før dagens første flyvning. Da forbereder de seg på vær og vind, potensielle utfordringer, og om eventuelle passasjerer med spesielle behov. Etterhvert som dagen går er dette en rutine som må gå raskt.

 

– På mindre flyplasser tar det omtrent 15 minutter fra vi har landet til det er ny avgang. Da vi har nok å gjøre fra vi lander til vi letter igjen.

 

Ved dagens oppstart kan det være både velkjente og ukjente kollegaer som møtes. I tillegg kan han bytte både fly og crew i løpet av en arbeidsdag, og Jørgen mener han har blitt vant til å bli kjent med folk på kort tid.

 

 

LES OGSÅ: Ønsker du å ta en pause fra studiene?

 

Kan jobbe døgnet rundt på en uke

Å skulle møte så mange nye kollegaer hele tiden, kunne i utgangspunktet blitt ansett som et slitsomt prosjekt å håndtere i tillegg til jobben. Jørgen virker derimot til å klare å snu det meste til noe positivt. Det er for eksempel bare en fordel å være på farten hele tiden. Nå har han nemlig blitt enda mye bedre på å pakke.


 

En annen ting som kan være utfordrende er lange dager med mye innhold, samt at innholdet varierer fra dag til dag.

 

– På mindre flyplasser kan flyvningene være så korte som bare noen minutter. Etter endt arbeidsdag på ti timer, kan vi derfor fort ha flydd opptil ni turer.

 

Dette er derimot heller ikke et problem for 21-åringen. Han mener det bare gjør at han får sett enda mer, og møtt enda flere mennesker. Det som på den andre siden kan være litt slitsomt, det er å måtte snu døgnet såpass ofte.

 

– Vi kan starte grytidlig den ene dagen, og veldig sent den neste. På en uke har vi dermed praktisk talt jobbet døgnet rundt.

 

Likevel er det ikke en vedvarende frustrasjon for Jørgen. På grunn av god tid til å hente seg inn igjen under fridagene, er dette en livsstil han trives godt med. Han mener dessuten det ikke er verdt å bytte bort det mot en vanlig hverdag fra åtte til fire.

 

 

LES OGSÅ: Alternative friår – Thea hjelper unge mødre å føde i u-land

 

En sosial jobb

Før han fikk begynne å jobbe som kabinansatt måtte Jørgen gjennom en opptaksprøve med opplæring. På enkelte prøver har Widerøe hele 250 deltakere som skal krympes ned til 16 nye ansatte. Han er derfor meget fornøyd med å ha kapret seg en tilsynelatende sosial drømmejobb.

 

– De beste minnene fra jobb har jeg fått gjennom de fantastiske passasjerene våre.

 

I løpet av en arbeidsuke kan Jørgen forflytte seg over hele Norge, og se mye spektakulær natur. Dette setter han stor pris på, men likevel mener han det er folkene rundt jobben som gjør at den blir så unik.

 

Dårlig vær, tekniske feil og forsinkelser kan ofte påvirke passasjerenes humør, og da trives Jørgen ekstra godt med å kunne være med på å gjøre noe med det.

 

– Det er en utrolig god følelse når man klarer å snu humøret deres i løpet av flyturen, og til og med blir tatt i hånda og takket for en fin tur i det de går av.

 

I tillegg kan det skje at passasjerer blir syke. Da er kabinansattes jobb å holde dem i live til de lander på bakken og har fått assistanse. Jørgen husker spesielt godt en passasjer som hadde problemer med å puste.

 

– Han grep meg om armen, stirret meg i øynene, og pustet lettet ut da vi hjalp han å få oksygen. Det er et øyeblikk jeg ikke glemmer så lett, sier Jørgen, som også sier at det som regel går veldig bra med passasjerene.


 

Det ligger nemlig mye trening og drilling bak nødstilfeller. Jørgen føler derfor ofte på god kontroll, men kan fortsatt bli stressa og litt berørt i etterkant.

 

– Når jeg ser på vanskelige hendelser nå er jeg glad jeg har vært igjennom de. De gir meg mestringsfølelse fordi jeg vet jeg gjorde akkurat som jeg hadde trent på, og klarte det.

 

LES OGSÅ: Alternative friår – Daria reiste på misjonering til Ukraina 

 

Vil ikke anbefale det til alle

Selv om det er drømmejobben til Jørgen, er han ikke sikker på at dette er noe for alle. Han mener det kan være utfordrende dersom du ikke takler stress, og tappes av energi ved å jobbe tett på mennesker hele dagen. Er du derimot glad i å være sosial, så tror han det vil passe ypperlig. Widerøe trenger bestandig folk, og han sier det bare er å sende en åpen søknad hvis du er interessert, og ønsker å lære mye om deg selv.

 

Noe av det Jørgen har lært gjennom året, er å bli tryggere på seg selv. Jobben krever at han tar kjappe avgjørelser, gjerne helt for seg selv.

 

– Er det noe som skjer bak i kabinen, er jeg alene. Da må jeg bare stole på meg selv, og ikke minst være trygg på min egen dømmekraft.

 

Dømmekraften har også gjort han sikker på hva han vil i fremtiden. Friåret går snart mot slutten, og etter det har han bestemt seg for å flytte til Bergen for å studere juss. Likevel ligger det litt i luften at det fortsatt vil bli mulig å se Jørgen i midtgangen til små grønne og hvite Widerøefly, også i fremtiden.

 

– I Bergen har de nemlig en stilling der jeg kan jobbe deltid, avslutter trønderen fornøyd.

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet