(KarriereStart.no): 

Trivsel er helt avgjørende for å kunne lykkes i jobben. Det forteller coach Erica Grunnevoll i et intervju med Karriere TV. 

- Trivsel er viktig for at vi skal kunne jobbe sammen, være rause mot hverandre og for at vi skal kunne lære, sier Grunnevoll som er spesialist på medarbeidercoaching. 

Før du takker ja til et jobbtilbud bør du derfor være sikker på at bedriftskulturen hos din potensielle arbeidsgiver matcher din personlighet og dine behov. 

I en artikkel på nettstedet themuse.com kommer karriereveileder Lily Zhang med sine tips til hvordan du finner ut om en bedrifts kultur er riktig for deg. 

 

 

1. Hva motiverer deg? 

Enkelte blir mer produktive av å jobbe i flotte omgivelser. Andre bryr seg lite om hvordan kontoret ser ut, og er mer opptatt av å ha smarte kolleger som de kan utveksle ideer med. 

Vi er alle forskjellige. For å finne ut hva slags miljø som virkelig motiverer deg bør du tenke deg tilbake til en gang da du var skikkelig produktiv, oppfordrer Zhang. Hva var spesielt med denne situasjonen? Arbeidet du alene eller sammen med andre? Jobbet du under et veldig tidspress eller kunne du ta deg god tid? Jobbet du med mennesker eller med et produkt? Still deg selv denne typen spørsmål. Deretter kan du stille de samme spørsmålene på nytt, bare at du tenker på en situasjon der du var lite produktiv. 

Formålet med denne øvelsen er å finne ut hva du trenger for å kunne gjøre et godt stykke arbeid (og hva som hindrer deg i å jobbe effektivt). Når du har avklart dette, kan du se om det stemmer overens med det din potensielle arbeidsgiver har å tilby. Dette er første steg når du skal avgjøre om jobben er riktig for deg. 

 

 

LES OGSÅ: Slik finner du arbeidsgiveren som passer for deg  

 

 

2. Hva gjør deg lykkelig? 

Steg to er å finne ut hva som gjør deg lykkelig i jobbsammenheng. Dersom du har vært så heldig å allerede ha jobbet et sted hvor du trivdes ekstremt godt, vil dette være en ganske enkel øvelse. For andre som ikke har vært like heldige gjelder det å tenke tilbake på hva som gjør deg ulykkelig. Er du for eksempel typen som er veldig grinete om morgenen, kan det hende at du vil trives best i en jobb med fleksible arbeidstider. Er du avhengig av å ta deg en joggetur i løpet av dagen, kan en bedrift som legger stor vekt på fysisk aktivitet være midt i blinken for deg. 

Det er lett å la seg blende av frynsegoder som eksklusive lunsjer og egen parkeringsplass, men ikke la dem friste deg til å takke ja til en jobb som vil gå utover din personlige lykke, råder Zhang. 

 

 

3. Matcher bedriftskulturen livsstilen din?

Selv om jobben i seg selv kan virke fantastisk, vil det etter hvert bli problematisk dersom den ikke stemmer overens med livsstilen du ønsker å ha. 

Ifølge Zhang har bedriftkulturen overraskende stor innvirkning på livsstilen vår. I noen bedrifter kan det for eksempel være en uskreven regel at ingen går hjem før sjefen, eller at alle blir kastet ut av bygningen presis klokken 17.00. Når du skal ta stilling til om bedriftskulturen passer deg holder det ikke å bare tenke på hva som gjør deg lykkelig på jobb, men også hvilke faktorer som er viktig for at du skal være lykkelig på hjemmebane, understreker Zhang.  

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger