(KarriereStart.no):

Rekrutterer Even Kjørsvik fra Academic Work har lang erfaring med å rekruttere nyutdannede kandidater, og bistår både arbeidsgivere og jobbsøkere i rekrutteringsprosessen. 

Hva blir det lagt mest erfaring på i rekrutteringsprosessen: praksis eller utdanning?


– Det avhenger av hvilke stillinger du søker. For noen, for eksempel journalister, er det nok den praktiske erfaringen som gjelder og ikke nødvendigvis hvilken utdannelse du har, men statsvitere og jurister har utdanningen selvfølgelig større betydning. For øvrig er mitt inntrykk er at stadig flere arbeidsgivere ønsker kandidater med mastergrad, sier Kjørsvik.

Hvordan får man erfaring når alle krever erfaring?


– Her er det viktig å tenke på definisjonen av erfaring. Selv om du ikke har relevant erfaring innen fagfeltet du er utdannet i, kan du kanskje skilte til deltidsjobber hvor du har lært å være strukturert og analytisk? Ofte er det også et pluss med frivillig arbeid, for eksempel kan en markedsfører få uttelling for å ha markedsført idrettsklubben sin gratis selv om det i utgangspunktet er en hobby.

Hvis man ikke har relevant erfaring, hvilke måter kan man kompensere for det på?


– Du kommer langt med å ha interesse og motivasjon for stillingen. Selv om du ikke har mye erfaring å vise til må du huske at det er andre ting som kan spille inn for å vise din interesse. Om du for eksempel skriver en blogg som omhandler det du studerer, eller er med i frivillige organisasjoner, eller er medlem av det politisk parti og er opptatt av enkelte spørsmål, så er alt det ting du kan vise til under et intervju for å bevise din interesse for både dine studier og stillingen. Det gjelder å finne disse organisasjonene og vise at «Dette brenner jeg virkelig for.»

Noen ganger får man inntrykket av at næringslivet ikke er på utkikk etter nye, unge, kreative folk men heller de som har hatt samme jobb i alle år, har en måte å gjøre den på og trives med det. Er det slik arbeidslivet er i dag?

- På en måte, ja. Men det er en grunn til det. Når man skal ansette en ny person, er det vanligvis enten for å erstatte den som har sluttet eller fordi det er så mye å gjøre at to må utføre oppgavene. Bakgrunnen for ansettelsen er altså at bedriften vet hvilke oppgaver må løses, og trenger arbeidskraft for å løse disse oppgavene. Det er rom for kreativitet og egne ideer, men disse kan fremlegges etter at man har blitt tilstrekkelig kjent med arbeidsoppgavene og funnet ut av at det kanskje er bedre måter å gjøre de på. Det er alltid positivt med nye folk fordi de stiller spørsmål om hvorfor man gjør ting slik man gjør de, og etter hvert kommer med nye ideer, men i utgangspunktet blir det slik at man går inn i en stilling og målet er å produsere og å levere, forklarer rekrutteringseksperten.

Når man er på et intervju, selv om tonen er alltid uformell, så får man en følelse av at veldig lite er tilfeldig og det er en tanke bak hvert eneste spørsmål som stilles. Stemmer det?


- Det finnes forskjellige måter å intervjue på, det som er mest vanlig i dag er såkalte ustrukturerte intervjuer, som oppleves som en uformell prat. Det er veldig få lurespørsmål, men spørsmålene som stilles skal gi et bilde av hvem du er. De fleste spørsmålene som kommer finner du lett på nettet, og det kan være en god måte å forberede seg på, sier han.

Mange har opplevd å få beskjed om å være overkvalifisert for en stilling, hva vil det si?


- Det er viktig for en bedrift å ha ansatte som er genuint interesserte i å jobbe der, og som ønsker å bli værende i stillingen en stund. Når en kandidat er helt klart overkvallifisert til stillingen, er det lett å tenke at vedkommende kanskje kan miste interessen og søke andre stillinger. Det betyr likevel ikke at du skal gi opp, er det drømmejobben bør du vise det både i søknaden og på intervju, sier Kjørsvik.

5 nyutdannede om jobbjakten

Vi har stilt fem som nettopp har begynt i, eller som fremdeles jakter på sin første jobb, følgende spørsmål:


1. Hva er du utdannet som?

2. Hvorfor valgte du denne utdanningen?

3. Hvordan har jobbjakten gått?

4. Hva er ditt beste tips til nytudannede innen samme fagfelt?

Karoline Norman Johansen (25) Oslo

1. Jeg er utdannet lektor i språkfag fra Universitetet i Oslo.

2. Jeg er glad i lspråk og vil spre litteratur- og språkglede til den yngre generasjon. Jeg synes det er inspirerende å undervise. Under utdannelsen holdt jeg engelskkurs for voksne på AoF, det gjorde meg tryggere på valget.

3. Forholdsvis enkel. Jeg sendte ut søknader til mange forskjellige skoler og nivåer og ble til slutt innkalt til to intervjuer, som igjen førte til to jobbtilbud.

4. På begge intervjuene fikk jeg spørsmål om hvordan jeg legger opp timene mine, derfor er mitt tips helt klart å tenke ut et eget undervisningsopplegg på forhånd.

Ida Korneliussen (30) Oslo

1. Jeg er utdannet journalist fra Høgskolen i Oslo.

2. Jeg jobbet i reiselivsbransjen i utlandet i noen år, og ville flytte tilbake til Norge. Jeg oppsøkte karriererådgiver, og innså at jeg ønsket å bli journalist. Jeg er nysgjerrig, utadvendt og glad i å møte nye mennesker.

3. Jeg begynte som frilanser med en gang jeg begynte å studere. Jeg gikk først på NKS nettstudier, og ble oppfordret der til å selge fra dag én. Det har jeg lært mye av, spesielt det jeg ikke har fått solgt, på den måten at jeg ser hva jeg kan gjøre bedre. Fra praksis på Journalisthøyskolen kom jeg inn i forskning.no og har fått fast jobb der i ettertid.

4. Hva er ditt beste tips til nyutdannede innen ditt felt?
Tenk jobb fra første dag på skolen. Arbeidsmarkedet er hardt for journalister, så det er viktig å være synlig. Vær en JA-person, og tenk som Pippi: det du ikke kan, vil du prøve. Det er vanskelig å leve av å være journalist, så husk å vise at dette er drømmejobben - da får du den!

Ellen Saxvik (25) Oslo

1. Jeg har bachelorgrad i Internasjonale studier og kinesisk fra Universitetet i Oslo.

2. Internasjonale studier er et fagområde jeg alltid har vært interessert i. Interessen for kinesisk kom når jeg studerte et halvt år i Hong Kong, inspirerende lærere og medstudenter gjorde at jeg ble over gjennomsnittet opptatt av den kinesiske kulture.

3. Den har vært vanskelig. Utfordringen ligger i å finne ut hva det er man kan og hva det innebærer å ha en grad i Internasjonale Studier, spesielt siden det er forholdsvis ukjent i forhold til en statsvitenskapelig grad. For arbeidsgiver er det lett å forstå når man sier at man har en grad i for eksempel statsvitenskap, men internasjonale studier er ikke like kjent. Det er med andre ord vanskeligere å selge utdanningen sin. Den andre utfordringen er å tenke bredt og selv reflektere over hvilke stillinger som kan være relevante for en slik grad.

4. Bli kjent med folk som studerer det samme, det gir ikke bare rom for faglige diskusjoner, men også nettverk og tanker om hvilke jobber du bør søke. Husk også å kartlegge mulighetene dine. Jeg prøver også alltid å se for meg bedrifter som potensielle arbeidsgivere.

Lene Løvbrøtte (22) Oslo

1. Jeg er utdannet fotograf fra Bilder Nordic School of Photography.

2. Jeg synes det er spennende å ta bilder og fange opplevelser, og å sette mitt eget uttrykk på ting rundt meg.

3. Ikke spesielt bra… Jeg har ikke søkt så mye som jeg kanskje burde innenfor foto, så det har blitt mer en fritidsaktivitet. Men jeg fikk forsåvidt jobb hos Elite Foto mens jeg studerte, og det er jo delvis relevant.

4. La det du har lært synke inn. Du lærer mye i løpet av studiene, men alt passer ikke ditt uttrykk. Ikke bli skremt av det.

Joakim Knutstad Brun (25) Oslo

1. Jeg har en bachelorgrad i Historie fra Universitetet i Oslo

2. Jeg visste ikke hva jeg ville studere og har alltid vært interessert i historie.

3. Det har vært vanskeligere enn jeg forventet, men også pennende, jeg liker nemlig utfordringer. Nå jobber jeg med å få relevant praksis slik at jeg blir klar for drømmejobben.

4. Vær grundig og ha alt av formalia klart når du begynner jobbjakten, det inkluderer alt fra CV til vitnemål. Ikke mist motet hvis ting tar tid - husk at den første jobben mest sannsynlig blir den vanskeligste. Vær frampå, besøk bemanningsbyråer og knytt kontakter.

Denne saken ble først publisert i Campus #3 2013.