(KarriereStart.no):

- Han feiret bursdagen til bloggen sin på The Thief Hotell. 

Slik introduseres seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese og PR- og kommunikasjonsblogger, Hans-Petter Nygård-Hansen, på årets =EGO? seminar på Radisson Blu i Oslo.

- Tittelen passer jo bra, jeg har et stort ego. Neida, starter Nygård-Hansen.


- Men man må ha litt tro på seg selv, for å tørre å skille seg ut. Det som holder oss tilbake er nemlig ofte frykten for å bli hugget ned, sier han til de omlag 200 ambisiøst kledde tilskuerne fra Campus Kristiania.

Kjemp mot Janteloven

Fakta

=EGO? arrangeres for andre år på rad av Studentunionen ved Campus Kristiania, som inkluderer Markedshøyskolen, Norges Kreative Fagskole, og Norges Helsehøyskole Campus Kristiania.

Bloggen HansPetter.Info, har blitt kåret til Norges mest innflytelsesrike PR og kommunikasjonsblogg.

Nygård-Hansen ble i 2012 "Årets personlighet i sosiale medier", nettopp på grunn av denne bloggen.

Nygård-Hansen er ikke fremmed for å være ute i hardt vær på twitter, og han forteller at frykten for å bli hugget ned hvis man stikker seg frem, ikke er ubegrunnet.

- Det kommer mye pepper for utspill, og jeg har vært i mange twitterkrangler. Jo større du er, jo flere vil prøve å rive deg ned. Du må lære å forholde deg til kritikken som kommer, sier bloggerpersonligheten.

Han forteller at for ham har det fungert godt å være åpen om sine følelser når han møter kritikk.


- Det er vanskelig å angripe noen som viser følelsene sine. En som er rent rasjonell, det er mye lettere.

På tross av den pepperen som kommer med rampelys, er Nygård-Hansen klar i mælet når han sier det allikevel er verdt det.


- Helt klart, både familiemessig og karrieremessig. Dessuten har jeg skaffet meg en masse relasjoner. Det handler egentlig bare om å tørre. Og så ha en plan for hva du skal gjøre.

- De fleste i Norge i dag ønsker å bli ledet, og så er det noen få som ønsker å lede, sier PR-rådgiveren, og understreker at man da ikke skal la frykt holde seg tilbake.

Hvordan brande seg selv

Selv startet Nygård-Hansen som datateknikker og gikk senere over til PR. I denne prosessen har Nygård-Hansen opplevd at personlig merkevarebygging er svært effektivt.

I følge PR-rådgiveren er det fem ting du bør tenke over når du skal bygge ditt personlige merkevare:

1) Hva er unikt ved deg?
- Ikke skriv en blogg om det samme som en halv million andre. Hva er det du kan, som du kan tilby uke etter uke? Tør du å skille deg ut?

2) Hva vil du oppnå?
- Tenk over hva som er hensikten med din personlige branding. Selv, hadde Nygård-Hansen en businessorientert tilnærming til bloggen sin.

3) Fremhev din karakter!
- No guts, no glory. Tør å være deg selv, and then some.

4) Fremhev dine viktigste kompetanseområder og kvaliteter.

5) Vær synlig!
- Led et eller annet, ikke bare bli ledet!