(KarriereStart.no):
På Siviløkonomenes dag ved Handelshøyskolen BI i Oslo åpnet hotellkongen Petter Stordalen arrangementet med en forelesning om hvordan han kom seg opp og frem i karrieren. 

Stordalens familie har dype røtter innen dagligvarebransjen. Hans far eide også en butikk, og det ble Petters bane å følge etter som tredje generasjons butikkeier. Etter å ha blitt kåret til "Norges beste jordbærselger" av Porsgrunn Dagblad, bestemte han seg på et tidspunkt at han hadde større ambisjoner i livet enn å jobbe med butikkledelse fra ni til fem hver dag.

Jordbærfilosofi

- En kveld da jeg hadde klaget ganske mye, sa faren min til meg: Petter jeg skal lære deg én ting – selg de bærene du har, for det er det eneste du kan selge. Og den kvelden, når en stuptrøtt 12-åring la huet på puta, var det siste jeg tenkte før jeg sovnet: faren min er et geni, og en dag skal jeg overta den butikken.

FENGSLENDE FORELESER: Det velkjente energinivået
til Petter Stordalen gjorde at dressjakken måtte av
tidlig i foredraget. 


Men slik gikk det ikke. Butikken føltes med ett veldig liten, og etter å ha gitt bort arven og butikken til sin yngre bror, begynte han å studere markedsføring ved Norges Markedshøyskole. Etter å ha lest stillingsannonser i Kapital, la han merke til en annonse der de lette etter en senterleder for et nytt kjøpesenter i Trondheim, City Syd. Dette var starten på Stordalens karriere innen kjøpesentre. I en alder av 24 var han Norges yngste senterleder. Seks år senere reddet han varehuset Steen & Strøm da de gikk konkurs under finanskrisen i 1992.

- Dette var på en torsdag. På lørdag hadde jeg fått pengene og på mandag var Steen & Strøm mitt, sier han stolt til forsamlingen.

Stordalen fikk blod på tann og fikk lån til å kjøpe konkursboet. I lykkerus hadde han glemt å nevne når senteret skulle åpnes, men det gjenåpnet allerede to dager etter kjøpet. De ringte rundt til kjøpmenn for å få tak i de billigste feilvarene de hadde, for å kunne fylle opp hyllene i tide.

Stordalen passet på å ikke glemme hvor han kommer fra, og var streng på at det skulle være et minne fra tiden som jordbærselger, utenfor varehuset.

- Jeg må ha en Soloparasoll på utsiden, ring Solo. Jeg skal bare ha følelsen. De sa at den kom til å bli rivd ned, så jeg ba dem om å få tak i fire stykker, så kan den stå der hele tiden. De mente den så litt «jalla» ut, drit i det, jeg skal bare ha den der. Så kommer jeg alltid til å tenke på at faen, det begynte jo på et torv i Porsgrunn. Parasollen er der fortsatt.

- Don´t get mad, get even

I 1996, var Steen & Strøm skandinavias største varehus, og hadde blitt børsnotert. Da han fikk sparken samme året, bestemte Stordalen seg for å reise seg opp og fokusere seg på noe helt nytt – hoteller. Det startet med ett hotell, nok et konkursbo, to ansatte og en plan om å kjøpe ett nytt hotell hver 14. dag, samt å øke bemanningen med 50 nye ansatte hver tiende dag. Tre år senere hadde de over 100 hoteller og 5000 ansatte i det som nå heter Nordic Choice hotels.

- Det finnes 5.000 mennesker i Nordic Choice som er flinkere på hotell enn meg, men jeg er en jævel på å lage fest, sier han.

Petter Stordalen legger ikke skjul på at mye av suksessen i hotellselskapet er grunnet flinke og entusiastiske ansatte. Han mener det er viktig å oppmuntre de ansatte i bedriften gjennom gode initiativer, og jobber aktivt for at de skal trives. Stordalen sier at det ikke er uvanlig at de bruker 25 millioner kroner på en god fest, for å «hylle» sine ansatte. Sykefraværet er lavest i hotellbransjen, og han er klar på at mye kommer fra en visjon om å skape et bra arbeidsmiljø.

- De er medlem av et fellesskap som snakker om kultur, verdier og fremtid, ikke bare om tap og tall. Det er sånn det skal være. Og hvis de har troen og er fornøyde, så vil gjestene få en helt fantastisk opplevelse.

- Begrav Janteloven

Hotellkjeden er i dag Nordens største og har en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, med hoteller i Norden, de baltiske stater og byggeprosjekter i flere andre land. Stordalen er klar på at riktig markedsføring er veldig viktig for å komme frem i en sterkt konkurransedrevet bransje. Han visste også at han hadde skutt gullfuglen da han fikk en epost fra sjefen i hotellkjeden Hilton, som ba ham om å slutte å kjøpe opp alle hotellprospektene:


"Peter if you can try not to buy everything there is next year, it would be much appreciated. Just one deal is all I´m asking! :)"


Petter er ikke akkurat fremmed for å vise seg frem foran kameraene når han skal markedsføre et nytt hotell. Vi har tidligere sett ham rappellere ned veggen på en hotellvegg, og hoppe ut fra en krystallkule på firmafest. Mediedekningen er utrolig viktig for at selskapet skal få grobunn i Norge. Og i følge ham selv: «Den beste markedsføringen du kan få, er når media dekker deg». Flere av hans PR-stunt er nøye planlagt, slik at de kan sendes på nyhetene på NRK og TV2.

Veien til suksess er i følge Stordalen å ha en bra evne til å gjennomføre det du planlegger. Markedsposisjon og bra strategi er bare en liten prosentandél av det. Han utdyper at man trenger motstand for å komme dit man vil, men mange gir opp for fort.

- Det er så mange som har gitt opp bare sekunder før de var i ferd med å lykkes fordi de mistet troen.

Petter fortsetter med at det er viktig å skille seg ut, og mener Janteloven er noe som burde blitt begravet for lengst.

- Det handler om å tørre å være annerledes. Det handler om å tørre å selge deg selv, ikke hør på de andre. Måk til, gjør feil, «quit more often». Det er slik man lærer seg til å bli bedre, avslutter han.