(Karrierestart.no):

Med tilgang til digitale medier som Facebook og Twitter, kaffepauser og surfing på nett, går arbeidsdagen fort bort på andre ting enn jobb. Roland Paulsen er sosiolog, og har skrevet en doktorgradsavhandling på nettopp dette. Paulsen kan fortelle at flere bruker arbeidstiden på andre ting på å jobbe, enten fordi de ikke har nok å gjøre, eller fordi de ikke har lyst.

Gjennom sin doktoravhandling «Empty Labour: Subjectivity and idleness at work», kommer det frem at 43 av de spurte, bruker rundt halve arbeidsdagen sin på tomme aktiviteter som kaffedrikking og å surfe på nettet. De det gjelder, jobber ofte i kontorlandskap og har høy utdanning med mye teknisk kunnskap, der de gjerne jobber med digitale verktøy gjennom hele arbeidsdagen.

Men hvorfor sløser de ansatte bort arbeidstiden på unyttige ting?

- Noen av de spurte, gjør det av egoistiske grunner, fordi de oppfatter jobben eller visse arbeidsoppgaver som meningsløse. Andre gjør det for å hevne seg på sjefen, eller at de har mer ideologiske begrunnelser, som at de ønsker å protestere mot visse samfunnssystemer, sier Paulsen.

Men studiet viser også at noen mennesker gjør dette ufrivillig. I noen av tilfellene viste det seg at den tomme arbeidsaktiviteten var et resultat av for høy effektivitet. Noen av de spurte kunne fortelle at de var så raske med å fullføre en arbeidsoppgave, at de kunne bruke resten av dagen på å surfe og ta pauser for å få det til å se ut som om de fortsatt jobbet med oppgaven. Dette skjer i frykt for at arbeidsplassen skal kutte ned på arbeidstiden eller i verste tilfelle, kutte ned på arbeidskraften, forteller Paulsen til Ingenjörskarriär.


Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger