(KarriereStart.no):

På en arbeidsplass vil det alltid finnes et stort spekter av forskjellige personligheter. Noen kolleger kommer du godt overens med, mens andre irriterer deg grenseløst. Det kan fort virke fristende å unngå personer som får deg til å tenne på pluggene, men på en arbeidsplass er alle nødt til å kunne samarbeide for å produsere resultater. Det amerikanske nettstedet About.com har derfor satt sammen en liste over fem irriterende personer du kan komme til å møte på i jobbsammenheng, og noen tips til hvordan du håndterer disse.
 

1. Skravlebøtta

Denne personen kan være irriterende, men fremdeles ganske omgjengelig. Skravlebøtta har som oftest gode hensikter. Hun er vennlig og ønsker å dele alle sine tanker med deg, absolutt ALLE tankene. Hun går ikke inn for å irritere noen, men hennes ustanselige prat gjør det vanskelig å konsentrere seg om arbeidet.

Tips: For å få den skravlete kollegaen din til å holde snavla slik at du kan få litt arbeidsro kan du si til henne at du har vanskeligheter med å konsentrere deg når du hører på hennes interessante historier, men at du gjerne hører på hva hun har å fortelle på et senere tidspunkt. Altså når dere ikke jobber. På denne måten legger du skylden over på deg selv og unngår å fornærme henne. Liker du virkelig denne personen kan dere for eksempel spise lunsj en gang i uken og få pratet ordentlig ut da.

 

2. Sladrekjerringa

Denne kollegaen synes å vite alt om alle og er ikke fremmed for å dele informasjonen han sitter på. Spørsmålet er da: er det greit å høre på hva denne personen har å fortelle? Svaret er faktisk ja. Sladder kan nemlig være effektivt når du ønsker å høre nyheter som ikke når gjennom de mer offisielle informasjonskanalene.

Tips: Når du lytter til sladder bør du være bevisst på at slik informasjon ikke nødvendigvis alltid er korrekt. Husk også å være en passiv lytter. Pass på at du ikke selv blir en sladrekjerring! Kommer din sladderelskende kollega inn på personlige ting, for eksempel en annen kollegas problemer, bør du bytte tema eller si at du ikke føler deg komfortabel med å snakke om noen bak deres rygg.

 

3. Sytepaven

I en større gruppe finnes det alltid en person som stadig finner noe å klage over. Klager hun ikke på helsa eller kjæresten, klager hun på jobben, andre kolleger eller sjefen. I noen tilfeller kan hun selvsagt ha god grunn for å klage, men den konstante sytingen blir likevel fort irriterende og kan bidra til mye negativitet på kontoret.

Tips: Når sytingen om privatlivet begynner bør du skifte tema. Er klagene jobbrelaterte kan du spørre om hun vil ha hjelp til å komme frem til løsninger. Kanskje kan du bidra til å løse noen problemer.

 

4. Delegereren

De aller fleste arbeidsplasser har en ansatt som mer enn gjerne deler arbeidet sitt med andre. Her er det selvsagt ikke snakk om sjefer og prosjektledere som har en legitim grunn til å delegere arbeidsoppgaver til andre. Dette gjelder personer som kun delegerer arbeid fordi de enten ikke kan utføre alle arbeidsoppgavene sine selv eller ikke vil gjøre dem.
 

Tips: Jobber du på et kontor der det oppfordres til samarbeid bør du hjelpe kollegaen din hvis du har tid. Er det imidlertid slik at det kun er sjefen som har rett til å delegere arbeidsoppgaver, og du allerede har mer enn nok å gjøre, bør du avslå forespørselen. Si heller til din kollega at du har hendene fulle og ikke har anledning til å hjelpe til.

 

5. Ros-tyven

Denne personen anerkjenner ikke hjelpen han får fra andre. Han tar imot all ros og skryt selv og unnlater å nevne at han ikke var alene om arbeidet.

Tips: Den første gangen dette skjer bør du se på det som en feiltakelse. Nevn det til kollegaen din og be han om å informere andre om din deltakelse i prosjektet. Gjør han ikke dette, eller det som verre er, også tar all æren neste gang dere samarbeider, bør du selv gjøre andre oppmerksom på hvilken rolle du spilte i ferdigstillingen av prosjektet. Med mindre du er pålagt å jobbe med denne personen kan du også nekte å hjelpe til neste gang han spør.


(Kilde: About.com)