(KarriereStart.no):

Vi kjenner alle en person som er superflink på å få alt de skal unnagjort. Den personen som er ferdig med hele pensum før de fleste andre så vidt har åpnet opp boken. Eller som fått unna husvask, skolearbeid, kaker til festen på lørdag, samt vært sosial med venner, før du i det hele tatt har kommet halvveis i én ting.

Nettsiden Inc.com har samlet sammen en liste med åtte ting de mest effektive menneskene gjør, for at de skal få nok timer i døgnet til alt annet de ønsker å gjøre.

1. De unngår multitasking

Mange tror at det å gjøre flere ting på en gang, gjør at de får flere ting unnagjort på kortere tid. Det viser seg derimot at de fleste av oss ikke klarer å fokusere effektivt på mer enn én ting av gangen. Samtidig blir ofte resultatet av jobben dårligere enn hvis du hadde fokusert helt og holdent på den ene tingen.

Med andre ord: skal du gjøre deg ferdig med noe viktig, skru av TV-en og logg ut av Facebook. Fokusér på oppgaven du har for hånden, og ta heller en pause hvor du kan sjekke e-post og svare på helgens eventinvitasjon.

2. Delegérer arbeid effektivt

Mye produktivitet forsvinner ved at vi tar på oss mer arbeid enn vi klarer. Effektive mennesker er flinke til å finne ut av hvor mye de kan gjøre, på den tiden de har blitt tildelt. Skal du jobbe med en oppgave i en gruppe med andre, finn ut av hvilken oppgave som passer best til deg, og hvordan de andre kan gjøre sin rolle på best mulig måte. Slik kan du fokusere og jobbe med det du er flinkest til, og bli ferdig i god tid.

LES OGSÅ: 10 bud for et vellykket julebord

3. Bruker korrekt kommunikasjonsteknikk

Mange bruker mye av arbeidsdagen på korrespondanse over epost eller telefon. Er du slurvete med hvordan du kommuniserer, kan du lett ende opp med langt større arbeidsmengde enn nødvendig. Skriver du en epost mens du har dårlig tid, kan det lett ende med at respondenten misforstår hva du er ute etter, og du må bruke mer tid på å formulere deg enn hvis du hadde hatt en mer effektiv metode å kommunisere etter.

Skal du ta en viktig samtale over telefon, eller sende en viktig epost – planlegg på forhånd. Finn ut av hvordan du får frem det du skal si på enklest mulig måte, og i forhold til hvem du snakker til. Slik planlegging kan ta litt tid i begynnelsen, men vil fort vise seg å gå rimelig kjapt etterhvert som du øver deg.

LES OGSÅ: Hvordan få bedre arbeidsmiljø? Morten Melhus gir deg rådene

4. Har en strukturert arbeidsplan

Vi lever i en tid hvor vi har tilgang til all slags avansert teknologi, men fortsatt har vi ikke blitt bedre på å planlegge og til å få unnagjort det som står på arbeidsplanen vår.

Har du en hektisk hverdag, både på jobb og utenom, er det viktig at du har en bra plan på hvordan du skal få gjort alt som skal gjøres. Her kan du lese om hvordan du skriver en effektiv arbeidsliste.

LES OGSÅ: Stillhet på kontoret skyldes sosiale normer

5. De vet hvor tingene ligger

Å bruke tid på å lete etter husnøkkelen eller lommeboka, tar fort opp en del tid i hverdagen. Og tenker vi over hvor mye tid vi bruker på dette i løpet av ett år, burde det være nok til at vi bør bli flinkere på å organisere våre ting bedre.

Bli bedre til å ha faste steder for tingene dine. Ha et fast sted for hus- og bilnøkkelen din og ett sted for regninger. Man er ikke nødvendigvis manisk selv om alle eiendelene har sin plass i huset eller på jobb. Har du en egen krok for husnøkkelen, vet du hvor den ligger hver morgen, og du slipper å bruke unødvendig tid på å tenke tilbake på gårsdagen for å finne ut av hvor du har lagt dem.

LES OGSÅ: Karaktersetting av ansatte mindre poulært

6. De setter en tidsramme for hvert prosjekt

Vi klarer bare å fokusere effektivt over en bestemt tid. Effektive mennesker setter ofte en tidsramme som de kan bruke på hver ting de skal få unnagjort, før de begynner på noe annet.

Prøv å ta tiden på hvor lang tid du bruker på hver aktivitet du skal gjøre. Loggfør tidsbruken på dette i løpet av en uke. Bruk så uken etter til å planlegge hvordan du skal få unnagjort de samme aktivitetene, på kortere tid men med like bra resultat. Du finner fort ut av hvor mye tid du faktisk trenger til å gjøre hver enkelt ting.

LES OGSÅ: Flink pike syndromet blant menn

7. De gir seg selv nok tid til å slappe av

Nedprioriterer du tid til søvn og avslapning, blir du også mindre effektiv på de oppgavene du har for hånden. Effektive mennesker vet å prioritere nok søvn og tid til å slappe av fra arbeid, som igjen gjør at de kan prestere bedre. Ikke overvurder dine evner, og ikke lov for mye, da dette kan straffe seg over tid.

LES OGSÅ: Fire av ti mener at arbeidslivet blir mer autoritært

8. De planlegger effektivt

Som med viktigheten av en effektiv arbeidsliste, er det også viktig å planlegge hvordan du skal utføre en oppgave, om du ønsker å bruke tiden mest mulig effektivt.

Effektive mennesker legger en slagplan over hvordan de skal planlegge, utføre og levere et prosjekt. Skal du jobbe med et prosjekt, og gjerne sammen med andre, kan det være en idé å lage en plan over hvordan dere skal fullføre de ulike delene og når de skal være ferdige. Å begynne med slike arbeidsmetoder kan være tidkrevende i begynnelsen, men er det en klar plan for hva som skal gjøres, er det lettere i etterkant å delegere arbeidsoppgaver, og slik kan oppgaver fullføres på kortere tid.

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger