(KarriereStart.no):
De virkelig dyktige og motiverende lederne har ikke bare tatt en lederutdanning som har gitt dem kunnskapen de trenger for å lykkes i jobben. De har også de personlige egenskapene som skal til for å bli en god leder.
I tillegg til å være aktuell med boken «Business Without the Bullsh*t», er den erfarne skribenten Geoffrey James en fast bidragsyter på karrierenettstedet Inc.com. Her har han listet opp de seks personlige egenskapene som er fellesnevnerne for tilnærmet alle de suksessfulle lederne han har intervjuet gjennom karrieren sin.
1. Positivitet
Positive personer har gjerne en oppfatning om at de kan ha en positiv innvirkning på verden. De ser på verden slik den er, visualiserer hvordan de ønsker at den skal være, og deretter gjør det som skal til for å gjøre den slik.
Negative personer snur derimot på denne tankegangen, og er ofte bekymret for hvordan verden vil ha en negativ innvirkning på dem. De ser problemer overalt, visualiserer hva som kan gå galt, og unngår det som kan føre til en katastrofe.
Klikke her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger
2. Empati
Empatiske personer prøver å forstå hva som motiverer og inspirerer andre mennesker, for så å prøve å hjelpe dem å oppnå disse målene. De er fødte lagspillere og ofte dyktige selgere.
Egosentriske personer er mer opptatt av sine egne tanker og følelser. Siden de tror verden dreier seg rundt dem, har de en tendens til å frastøte både medarbeidere og kunder.
SE VIDEO: Jonas Gahr Støre deler sine erfaringer som leder
3. Objektivitet
Objektive personer bygger strategier og taktikker basert på fakta, selv om det tidvis innebærer fakta som er ubehagelig å forholde seg til eller vanskelige å takle.
På motsatt side vil subjektive personer lide av «confirmation bias», altså at de kun forholder seg til fakta som støtter sine eksisterende meninger, og ignorerer de fakta som ikke gjør det.
LES OGSÅ: Dette er de vanligste feilene sjefer gjør
4. Tålmodighet
Tålmodige personer har evnen til å se når det er tid for å handle og når det er tid for å la ting bero. De innser at andre mennesker og ytre hendelser har sine egne rytmer og rutetider, og har ofte bedre forutsetninger for å jobbe effektivt i team.
De som er utålmodige av natur kaster seg gjerne inn i oppgaver i et forgjeves forsøk på en rask løsning på problemet. Det resulterer som regel i både dårlige resultater og konflikter med samarbeidspartnere underveis i prosessen.
Klikk her for å se alle traineeprogrammer i Norge
5. Sjenerøsitet
Sjenerøse personer ønsker å dele sin kunnskap og sine erfaringer med andre på arbeidsplassen. De vet at jo mer de deler, jo mer vil de etter hvert også få tilbake. De ser verdien av å jobbe på lag, og blir oftere godt likt av kolleger.
De mer «gjerrige» persontypene klamrer seg til hva de har og holde det skjult fra andre. De har en holdning om at livet er et spill hvor det dreier seg om å inneha mer «poeng» enn selv sine egne lagspillere.
LES OGSÅ: Dette er hva effektive mennesker gjør bedre enn deg
6. Takknemlighet
Takknemlige personer setter pris på det de allerede har. De vet at suksess alltid er et resultat av gruppeinnsats, og de huske alltid å takke de som har bidratt.
Utakknemlige mennesker er ikke fornøyd, uansett hva de har oppnådd eller fått av andre. Som leder er dette en svært usympatisk egenskap, som virker svært umotiverende på de ansatte.